Zijn vleesvervangers gezond? Lees meer!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die bewust willen eten.
Die er voor kiezen om minder of helemaal geen vlees meer te eten en op zoek gaan naar vleesvervangers.

Veel voorkomende redenen waarom mensen geen vlees meer willen eten zijn onder anderen dat er meer aandacht voor dierenwelzijn is, het milieu en de wereld voedsel voorraad.
Maar zijn vleesvervangers wel gezond?

In dit blogbericht lees je welke vleesvervangers er zijn en of ze wel of niet gezond zijn.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Wat zijn vleesvervangers?

Er bestaat veel verwarring over wat vleesvervangers zijn.
Het voedingscentrum ziet een vleesvervanger als een product dat bijna dezelfde voedingsstoffen bevat als dat er in vlees zit.

Een betere benaming voor vleesvanger is daarom ‘een gezonde vegetarische keuze’.
Een goed vlees vervangend product bevat voedingsstoffen die ook in vlees voorkomen zoals:

Vitaminen

  • B1
  • B6
  • B12
  • B2
  • Mineralen
  • Ijzer
  • Fosfor
  • Seleen
  • Zink

Omdat vleesvervangers vaak plantaardige producten zijn, bevatten deze producten niet alle voedingsstoffen die wel in vlees zitten. Hierdoor is de term vleesvervanger volgens de consumentenbond misleidend.

Daarnaast worden de voedingsstoffen die wel in vleesvervangers zitten slechter door het lichaam opgenomen dan wanneer we vlees eten en tevens bevatten ze er ook minder van.

Als je gezonder wilt gaan leven hoef je vlees niet te laten staan, maar als je het dierenleed wilt beperken en duurzaamheid belangrijk vindt is dat wel een goede reden om van het eten van vlees af te stappen.

Zijn vleesvervangers gezond?

Producten die dienst doen als vleesvervangers lijken qua uiterlijk veel op vleeswaren.
Veel vegetariërs krijgen het idee dat het goede producten zijn waarmee ze voldoende eiwitten binnen krijgen.

Maar helaas zijn deze producten uit de supermarkt niet zo gezond als dat er van verwacht wordt.
Kijk maar eens naar de enorme lijst ingrediënten van deze producten.

Hieruit blijkt dat deze producten enorm genetisch gemanipuleerd zijn.
Producten die gezond zijn hebben veel minder kunstmatige ingrediënten zoals onder andere:

  • Kunstmatige geurstoffen
  • Gemodificeerde kleurstoffen
  • Kunstmatige smaakstoffen
  • Suikers
  • Verdikkingsmiddelen
  • Verzadigd vet

Veel vlees vervangende producten bevatten bovenstaande ingrediënten zodat ze zoveel mogelijk op vlees gaan lijken.
Daarnaast bevatten deze producten vaak E-nummers.

Uit onderzoek is gebleken dat vleesvervangers zoals worstjes en burgers net zoveel zout bevatten als in vijf zakken chips.
MacGregor die een professor is op de cardiovasculaire afdeling van het St. George Hospital Medical School in Londen zegt dat er tegenwoordig zoveel zout gegeten wordt, dat dit zelfs de gezondheid in gevaar brengt.

Zout zorgt voor een verhoging van de bloeddruk waar beroertes en hartaanvallen vandaan komen.
Pas hier dus voor op!

zijn vleesvervangers gezond?

Kan vlees vervangen worden door vleesvervangers?

Als we gaan kijken op de etiketten van vlees vervangende producten die gebaseerd zijn op soja zien we vaak staan dat er Vitamine B12 wordt toegevoegd.
Maar dit is helaas een misleidende boodschap, omdat deze Vitamine B 12 anders is dan de Vitamine B 12 die in vlees zit.

In de op soja gebaseerde producten zit namelijk Vitamine B12 (cyanocobalamine), hetgeen een vorm is die nog door het lichaam verwerkt moet worden.
Omdat dit nog omgezet moet worden door het lichaam is het nog de vraag hoeveel er effectief door het lichaam opgenomen wordt van deze vitamine.

Ook zijn deze soja gebaseerde vleesvervangers vaak genetisch gemanipuleerd waardoor de goede voedingsstoffen er vaak al uitgehaald zijn. Zoals je hebt kunnen lezen wordt de vraag “zijn vleesvervangers gezond?” beantwoord met een ‘nee’.
Wie gezond wil eten kan beter kiezen voor alternatieven.

De alternatieven voor vlees

Alternatieven die je beter kunt eten als je op zoek bent naar vleesvervangers die gezond zijn, naast de vlees vervangende producten die op vlees lijken, kennen we wel.

Er zijn namelijk producten die qua uiterlijk niet op vlees lijken, maar doordat deze producten wel dezelfde voedingsstoffen bevatten als vlees kunnen deze goed gebruikt worden als vervanger.

Als je op zoek bent naar producten die veel eiwitten bevatten kun je het beste kiezen voor onderstaande producten:

  • Hennepzaad
  • Chiazaden
  • Amarant
  • Boekweit
  • Quinoa
  • Havermout
  • Chlorella
  • Spirulina
  • Whey proteïne

Producten die Vitamine B12 bevatten * Biologische eieren * Eventueel supplementen
Vervangers die je kunt gebruiken om genoeg ijzer binnen te krijgen

  • Bonen
  • Cashewnoten
  • Hennepzaden
  • Linzen
  • Broccoli
  • Havermout
  • Spinazie
  • Kool
  • Zonnebloempitten
  • Rauwe cacao

Soja als gezonde vleesvervanger

Naast deze producten is ook gefermenteerde soja gezond.
Bij soja kan je dan wel het beste kiezen voor de biologische variant omdat deze het minst bewerkt is.

Als soja teveel gemanipuleerd wordt, verliest het namelijk veel goede voedingsstoffen.
Naast de genetisch gemanipuleerde bewerking kennen we ook het fermentatie proces.

Hierbij worden stoffen omgezet door andere stoffen.
Dit proces start wanneer je soja laat weken.

Om peulvruchten zo gezond mogelijk te maken, kan je peulvruchten het beste 48 tot 72 uur voordat je ze gaat koken in het water laten wellen.
Tijdens dit wellen treed er ook bij peulvruchten een fermentatie proces op gang.

Dit laten wellen wordt vaak ook aangeraden via de macrobiotiek.
De gefermenteerde soja helpt bij het neutraliseren van de slechte bacteriën en zorgt er daarnaast voor dat het wordt gebruikt om de darmflora gezond te houden.
Ook helpen gefermenteerde sojaproducten bij de opname van de goede voedingsstoffen.

Gefermenteerde sojaproducten

Als je van plan bent om soja producten te kopen kan je het beste gaan voor de gefermenteerde soja producten.
Dat zijn de producten die in deze lijst staan.

Onder andere:

  • Miso
  • Tempeh
  • Tamari
  • Gefermenteerde sojasaus

Omdat er geen gefermenteerde sojamelk bestaat kun je beter gaan voor alternatieven: zoals onder andere:

  • (ongezoete) havermelk
  • Rijstmelk
  • Amandelmelk
  • Kokosmelk
  • Geitenmelk

Om zo gezond mogelijk te kunnen eten, is het belangrijk om zoveel mogelijk verse en natuurlijke producten te eten.
Deze producten zijn niet in het bezit van kunstmatige toevoegingen en lange ingrediënten lijsten.

In het kookboek de Afslank Receptenbijbel staan allemaal producten die je met een gerust hart kunt eten als je gezond wilt gaan leven.
Wel moet je letten op de variatie in de voeding en om gezond in je vel te gaan zitten kan je het beste gaan voor de onbewerkte producten.

Vaak zijn dit de biologische producten.
Hierdoor zeg je vaarwel tegen je ongezonde leefstijl en ga je veel energieker door het leven.

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan!

  • Verbrand Overtollig Buikvet
  • Geen Hongerlijden Of Jojo-effect
  • Simpel Te Bereiden Recepten

”Heb​​ ​d​​e​ Afslank Receptenbijbel cadeau gekregen. Slank blijven & lekkere recepten eten tegelijkertijd, top!” – Nicolette Van Dam

Naar De Kortingspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *