Wanneer zie ik resultaat buikspieroefeningen?

Trap NIET in deze 3 valkuilen!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Ooit heb je vast die nachtelijke infocommercials gezien.
Gekke fitnessmodellen die je vertellen eindeloze crunches te doen op nutteloze apparaten waardoor je de buikspieren van je dromen zult krijgen.

Ondertussen heb je wellicht van alles gedaan om die buikspieren ook daadwerkelijk te krijgen!
Logisch dat jij jezelf ondertussen afvraagt: ‘Wanneer zie ik resultaat van mijn buikspieroefeningen?’

Om iets zinnigs te kunnen zeggen over een effectieve training van je buikspieren is het belangrijk iets te weten over de buikspieren.
Iets wat de meeste commercials overslaan trouwens..

In dit artikel geef ik jou enkele inzichten die ervoor zorgen dat jij resultaat gaat behalen.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Vanaf wanneer resultaat buikspieroefeningen?

Als jouw buikspieroefeningen niet voor het gewenste resultaat zorgen, weet ik bijna zeker dat de oorzaak hieronder te vinden is:

Wanneer resultaat buikspieroefeningen
  1. Jouw vetpercentage is te hoog (mogelijk veroorzaakt door punt 3)
  2. Jouw buikspiertraining is inefficiënt of gewoon niet effectief
  3. Jij voedt je lichaam niet met echt gezond eten

Verderop in dit artikel behandel ik deze valkuilen!
Er komt ook aan bod wat je dan wél moet doen om resultaat te behalen.

Vanaf wanneer jij resultaat behaalt met het doen van buikspieroefeningen hangt af van hoe effectief jouw training en voeding is.

Hoe werken mijn buikspieren?

Om resultaat te behalen als gevolg van jouw buikspieroefeningen heb jij ook kennis nodig.
Kennis van hoe jouw buikspieren werken en hoe ze effectief worden getraind!

Je buikspieren zijn eigenlijk maar één spier: de rectus abdominis ( RA).
De RA is de six-pack (of acht-pack) die je ziet. Functioneel gezien is de spier slechts een deel van een groter web van weefsels dat vaak wordt aangeduid als ‘de core’.

De core is de verbinding tussen jouw boven en onderlichaam.
Het trainen van je core, brengt ook nog eens veel meer positiefs met zich mee dan het trainen van alleen de buikspieren.

Denk hierbij aan het voorkomen van (onder) rugklachten en een betere (zit)houding.
Je RA werkt samen met je obliques (je hebt zowel interne als externe ), een stel diepe interne spieren zoals de transversale abdominis, quadratus lumborum en de multifidi.

alles-over-buikspieroefeningen



          Doorsnede buikspieren                     
Bron: www.gezondheidsnet.nl

Moet je al deze namen kennen?
Tenzij je een fitness-professional bent (of wilt worden) niet.

Maar wat je wel moet weten, is dat deze spieren fungeren als kabels van een hangbrug die de belangrijke midden kolom, de ruggengraat, vasthoudt.
Ze maken het ook mogelijk om rechtop te staan, een golfclub of honkbalknuppel te slingeren, hooibalen te gooien met een hooivork en zoveel andere leuke dingen die je kunt doen als mens.

Daarom heb je ook spierpijn in je buikspieren als je een middagje hooi zou opsteken of een voetbalwedstrijd hebt gespeeld (terwijl je dit normaal nooit doet)!
Het handhaven van een juiste balans van kracht tussen deze stabilisatoren is cruciaal voor jouw gezondheid en prestaties.

Training van elke spier is van belang, en daarom zijn de meeste buikspieroefeningen gebrekkig, eenzijdig en dus niet effectief.
Met alle tegenstrijdige theorieën die hierover zijn, is het geen wonder dat je nog steeds op zoek bent naar wanneer jij resultaat gaat zien van jouw buikspieroefeningen.

De geschiedenis en resultaat van buikspiertraining!

We kennen allemaal de afbeeldingen van Griekse goden.
Er zijn muurtekeningen gevonden waarop Griekse goden staan afgebeeld.

Verder is het bekend dat de gladiatoren er in die tijd fantastisch uitzagen.
Wat valt daarbij dan op?

Precies.
Enorme buikspieren!

Ik hoef jou niet uit te leggen dat er in het jaar 800 nog geen ingewikkelde Abb machines bestonden.
Ook de buikspierapparaten die voorbij komen in Tel Sell, die mij meer aan pijnbanken dan aan buikspieren doen denken, deden nog niet mee!

Moraal van dit verhaal: het krijgen van buikspieren is niet afhankelijk van ingewikkeldheden maar kan waarschijnlijk, gelet op de Griekse goden, worden verkregen op een andere manier.

Wat wisten de Grieken vroeger wel?
Dat er hard gewerkt moest worden om resultaat te krijgen.

Het is ook bekend dat het leven van een gladiator in het teken stond van training en gezond voedsel.
Er moet dus hard worden gewerkt (getraind) en goed worden gegeten.

Wanneer resultaat buikspieroefeningen
Een van de betere core versterkende oefeningen!

Waarom jouw buispieroefeningen niet werken!

Ik ga nu kort in op iedere valkuil die ik hierboven als kort heb benoemd.
Houd jouw huidige train en voedingspatroon kritisch naast de zaken die ik hieronder benoem!

1. Jouw vetpercentage is te hoog

Iedereen heeft buikspieren.
Zonder buikspieren zouden we niet kunnen lopen, zitten, omdraaien, lachen en zouden we als een oud matras, die je op zijn korte kant zet, dubbelvouwen.

Jouw buikspieren zitten alleen onder een laag(je) buik vet.
Je kunt dus je buikspieren trainen op de meest goede manieren, als je vetpercentage te hoog is, zullen je buikspieren niet zichtbaar worden (wel sterker overigens).

Jouw vetpercentage laten dalen doe je door een negatieve energiebalans te creëren.
Hoe je dit effectief doet zal ik in de toekomst meer over schrijven.

Verder is het belangrijk om vetten, eiwitten, koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen in de juiste verhoudingen binnen te krijgen.
Hoe je dit doet, ga je ook lezen in de blogs die ik in de toekomst ga plaatsen.

Effectief afvallen doe jij in de basis door minder calorieën binnen te krijgen dan jij verbruikt.
Pas als je dit goed onder controle hebt en hierin balans aan hebt gebracht worden jouw buikspieren zichtbaar!

2. Jouw buikspieroefeningen zijn inefficiënt

                            Klik om door te gaan naar de kortingspagina!

We kennen ze allemaal.
De sit-ups.

De koning van de buikspieroefeningen.
Of toch niet?

Nee dus.
Dat 10 sit-ups geen zoden aan de dijk zetten weet iedere hardcore fitnessgoeroe.

Daarom doen we er 50 (vaak meer).
Toch vreemd dat we buikspier anders behandelen dan de andere spieren in ons lichaam. Bankdrukken doen we over het algemeen geen 50 keer.

Behandel je buikspier dus net als alle andere spieren en doe ook bij core-trainingen 8-15 herhalingen.
Alleen zo creëer jij resultaat van jouw buikspieroefeningen!

Welke oefeningen voor maximaal resultaat buikspieroefeningen?

  • Oefeningen waarbij balans en stabiliteit een rol spelen
  • Planks (en alle varianten daarvan zoals bijvoorbeeld side planks)
  • Oefeningen waarbij je hangt (en bijvoorbeeld je benen omhoog brengt)

Focus méér op oefeningen die de core versterken en minder op oefeningen die alleen de RA versterken!

3. Jij voedt jouw lichaam niet met echt voedsel

Dit is een onderdeel, dat als een rode draad door deze site loopt.
Verder houdt het uiteraard nauw verband met de valkuil waar ik mee begon namelijk: jouw vetpercentage is te hoog.

Je gooit geen benzine in een dieselmotor maar diesel.
Geeft je plant geen afwasmiddel te drinken maar water.

Je voedt je lichaam niet met fabrieksmatige voedselachtige substantie, maar met echt voedsel.
Als jij deze mindset hebt ontwikkeld is er ruimte voor jouw buikspieren om zichtbaar te worden!

Krijg hier gezonde inspiratie om af te vallen!

  • Meer dan 100 wetenschappelijk onderbouwde recepten
  • Gegarandeerd resultaat
  • Duizenden profiteerden vóór jou
Direct Toegang

2 reacties op “Wanneer zie ik resultaat buikspieroefeningen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *