Voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes eet!?

Met deze tips gaat het jou lukken!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

In dit artikel staat een belangrijk item centraal!
Het voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes eet.

In een eerder artikel heb ik al uitgelegd dat afvallen niets meer of minder betekent dan een calorietekort creëren (op een gezonde manier uiteraard).
De meeste tussendoortje die jij eet zitten boordevol calorieën.

Ze vertragen het proces (van een tekort creëren aan calorieën) dus enorm!
Het is enorm zonde dat jou hoofdmaaltijden gezond zijn en dat de ‘tussendoortjes’ jou de das om doen.

Maar hoe ga je hiermee om?
Hoe kun jij voorkomen dat je steeds naar die ongezonde tussendoortjes blijft hunkeren?

In dit artikel ga ik jou 7 tips geven die jou helpen te voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes gaat eten!
Bestudeer ze stuk voor stuk en pas toe wat voor jou werkt!

Inhoudsopgave

Wat zijn ongezonde tussendoortjes?

Ongezonde tussendoortjes zijn tussendoortjes die overmatig veel (snelle) koolhydraten of vetten bevatten.
Te veel snelle koolhydraten zorgen voor een piek in jouw bloedsuikerspiegel.

voorkomen-ongezonde-tussendoortjes-eet

Alleen al (telkens) deze piek creëren heeft negatieve effecten op jouw gezondheid.
Los daarvan bouw je een energieoverschot op waardoor je snel gewicht aankomt.

Inhoudelijk zit er in ongezonde tussendoortjes bijna geen echte voeding die je echt nodig hebt om jouw lichaam goed te onderhouden.
Eigenlijk ‘verwen’ je je smaakpapillen maar kan je lichaam weinig of niets met dit ‘voedsel’!

Ongezonde tussendoortjes die in deze categorie thuishoren zijn bijvoorbeeld:

  • Chips
  • Snoepjes
  • Koekjes
  • Taartjes
  • Frisdranken

Deze lijst hoeft niet veek uitgebreider.
De meeste mensen weten wel wat gezond en niet gezond is.

Als je daar meer over wilt weten, lees dan het artikel over wat echt gezond eten is.
Maar hoe kun jij voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes eet!?

Want tussen ‘weten wat het is’ en er ook daadwerkelijk ‘minder van eten’ kan nogal een verschilt zitten!
Hieronder geef ik jou mijn 7 tips die gaan voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes eet!

Tip 1: Stel voor jezelf actief de reden vast van WAAROM jij ongezonde tussendoortjes wilt!

Heb je echt trek of komt het door iets anders?
Je weet zelf heel goed dat wat je doet, jouw doelen schaadt.

Daarom is er vaak een reden!
Veel mensen grijpen naar ongezonde tussendoortjes vanwege emotie.

Snelle suikers zorgen in je hersenen voor een goed gevoel, er wordt dan een ‘belonings’ stofje  aangemaakt.
Snelle suikers foppen je hersenen eigenlijk.

Je voelt jezelf een paar minuten goed en hierna zul je weer trek krijgen in ongezond eten.
Ga dus kijken welke emotie er achter je snackdrang zit!

Inzicht in de oorzaken van jouw eetgedrag en behoefte aan ongezonde tussendoortje, kunnen enorm helpen!
Verveling en stress zijn bijvoorbeeld hele bekende oorzaken van dit gedrag.

En bedenk andere, structurele oplossingen voor deze emoties. I
Ik kan je daarbij helpen! 

Ook kan je een week lang een voedingsdagboek bijhouden en hierin opschrijven wat je per dag at en waaruit je eetgedrag voortkwam.
Hierdoor kun je makkelijker een lijn herkennen in je gedrag.
En het beginnen te voorkomen!

TIP 2: Geef jouw lichaam even de tijd om te ‘ontwennen’!

Het kan zijn dat je lichaam letterlijk moet ‘afkicken’ van ongezonde snacks.
Met name van suiker.

Suiker zorgt voor een snelle stijging van je bloedspiegel, en het kan zijn dat jouw hersenen hieraan gewend zijn geraakt! 
Door snelle stijging van de bloedspiegel zul je je even fijn voelen en je bijvoorbeeld even beter kunnen concentreren.

Maar na die piek zal je spiegel ook snel weer dalen.
Gevolg: Je lichaam vraagt opnieuw naar suikers.

Bedenk jezelf dat het een paar dagen duurt voordat dit op peil kan zijn en dat je in die dagen veel drang naar zoetigheid zult krijgen!
Na een paar dagen ongezond eten vermijden zul je merken dat je bloedspiegel veel gelijkmatiger zal worden.

Houd je dit een week vol, dan zul je merken dat je minder drang naar zoetigheid hebt!

voorkomen-ongezonde-tussendoortjes-eet

TIP 3: Plan regelmatig ‘Cheatmaaltijden’ in!

Wat is een cheatmaaltijd? Dat is een maaltijd waarop je alles mag eten wat je wilt.
Daar staat dan wel tegen over dat je de rest van de week dit eten vermijdt, of de 80-20 regel toepast!

”Iedere keer dat je trek hebt in iets, denk je bij jezelf: ”Dat mag ik allemaal eten, maar ik bewaar het voor mijn ‘cheatmaaltijd”

Jan

Op deze manier wordt het makkelijker voor jou om goed om te gaan met jouw hunker naar ongezonde tussendoortjes.
Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat het regelmatig inplannen van deze cheatmaaltijden kan bijdragen aan het afvalproces!

TIP 4: Houd jezelf aan een ‘eetstructuur’!

Maak een eet- structuur. Eet op vaste tijden hetzelfde eten.
Dit geeft jou houvast. Wanneer je trek krijgt rond 14:00 denk je: 15:00 eet ik pas een stuk fruit, boterham of iets dergelijks.

Je zult zien dat je trek na een uur over is!
Als je jezelf teveel went aan het ‘eten wanneer je trek hebt’ komt er nooit een structuur in jouw eetpatroon.

En juist deze structuur en dit regelmaat heb jij nodig om jouw lichaam aan te gaan laten wennen!
Als je jezelf went om op vaste tijden te eten, zul je tussendoor veel minder last krijgen van behoefte naar ongezonde tussendoortjes!

voorkomen-ongezonde-tussendoortjes-eet

TIP 5: Zorg ervoor dat je ALTIJD voorraad gezond eten hebt!

Als jij wilt voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes eet, is het belangrijk dat je alternatieven voor handen hebt!
Dit kun je doen door het maken van meal- preps.

Ik heb hier een super verzameling met gezonde recepten voor je!
En ook bijna altijd gezonde varianten van allerlei snacks die jij lekker vindt (bijvoorbeeld gezonde brownies etc.)!

Op deze manier bouw je ook een gezonde relatie op met het eten dat jij eet.
Het is gezond en natuurlijk om tijd te steken in de (voor)bereiding van jouw eten!

Besteed tijd en energie aan het bereiden van gezonde maaltijden!

Stel voor jezelf vast wat jij in jouw dagelijkse patronen gaat veranderen waardoor je hier ook echt tijd voor vrij hebt.
Jouw lichaam bepaalt hoe jij je voelt, hoe je presteert..

Wees hier zuinig op en besteedt daar aandacht aan!

TIP 6: Voorkom een hongergevoel (prioriteit)!

Denk dus echt vooruit!
Net zoals in het gewone leven kun je veel ‘problemen’ voorkomen als je tijd besteedt aan een goede voorbereiding.

Waarom zou je dat ook niet doen met jouw maaltijden?
Waarschijnlijk is dit ongezonde gemak erin geslopen omdat we in Nederland toch overal om ons heen, met name ongezond, eten kunnen kopen.

Zorg ervoor dat je door goede maaltijden eet die vullend zijn voor jou.
En zorg ervoor dat er altijd eten voorhanden is (mealpreps) voor het geval je hongerig wordt.

Als je honger krijgt, daalt je bloedsuiker.
Je wilt dit snel ophogen en krijgt dus trek in zoetigheid -> dit verhoogt in razend tempo je bloedsuiker, waardoor jij snel weer energie krijgt.

Als je voldoende eten in je maag hebt, heb je hier minder behoefte aan.
Zorg dus voor een stevig ontbijt en voor goede maaltijden tussendoor op vaste momenten!

TIP 7 ‘Bestudeer’ jouw eetgewoontes (en pas ze aan)!

Bedenk welke gewoontes je hebt en kijk of je deze aan kunt passen.
Ben je bijvoorbeeld gewend om iedere avond een halve zak chips op te eten?

Of standaard onderweg naar huis iets te eten te halen bij een tankstation?
Dan zit dat zo in je systeem dat je het ‘mist’ wanneer je het niet doet.

Het moet dus routine worden om iets anders te eten op dit tijdstip.
Slijt deze routines eruit.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan (een van deze) tips!

Hulp nodig?
Neem contact met mij op via het contactformulier!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan!

  • Verbrand Overtollig Buikvet
  • Geen Hongerlijden Of Jojo-effect
  • Simpel Te Bereiden Recepten

”Heb​​ ​d​​e​ Afslank Receptenbijbel cadeau gekregen. Slank blijven & lekkere recepten eten tegelijkertijd, top!” – Nicolette Van Dam

Naar De Kortingspagina

2 reacties op “Voorkomen dat jij ongezonde tussendoortjes eet!?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *