Vetpercentage verlagen?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Waarom is een gezond vetpercentage belangrijk?
Een gezond vetpercentage is belangrijk voor een goed functionerend lichaam.

vetpercentage verlagen

We weten allemaal dat een te hoog vetpercentage problemen kan opleveren.
Dit kan leiden tot chronische ziektes zoals diabetes.

Daarnaast kan een te hoog vetpercentage pijn in de gewrichten opleveren.
Wist je echter dat een te laag vetpercentage ook problemen op kan leveren?

Een gedeelte van je vet is namelijk essentieel om lichaam te laten functioneren.
Mannen kunnen last krijgen van een verlaagde testosteronproductie.

Bij vrouwen komt het voor dat zij niet meer ongesteld worden.
Door een te laag vetpercentage kunnen zij problemen krijgen met hun vruchtbaarheid.

Ook verlaagd de weerstand van je lichaam wanneer je te weinig lichaamsvet hebt.
Om deze redenen is het belangrijk je vetpercentage in de gaten te houden.

In dit artikel lees je hoe je je vetpercentage kunt verlagen en gezond kunt houden.

Inhoudsopgave

Hoe kom ik erachter of ik een gezond vetpercentage heb?

Meet regelmatig je lichaamsvet om een gezond vetpercentage te behouden of krijgen.
Om gezond te blijven is het dus belangrijk om regelmatig je vetpercentage te meten.

Dit kan je het best laten doen door een professional.
Zo weet je zeker dat de meting een betrouwbaar resultaat oplevert.

In de meeste sportscholen kun je jouw lichaamsvet eenvoudig laten opmeten.
Dit kan gedaan worden door middel van verschillende technieken.

  • Huidplooimeting: Hierbij worden verschillende huidplooien gemeten om het vetpercentage te meten. Huidplooien op de onderbuik, triceps en dijen worden gemeten door middel van een huidplooimeter. Het is hierbij belangrijk enkel het vet te meten en geen onderliggende spieren mee te nemen.
  • Hydrostatisch wegen: Bij deze methode wordt je gewogen in een watertank. Botten en spieren zijn zwaarder dan water. Hierdoor zal een persoon met een laag vetpercentage meer wegen dan personen met een hoog vetpercentage. Deze zeer nauwkeurige meting kan helaas vaak alleen in het ziekenhuis of onderzoekscentrum uitgevoerd worden.

Verder hebben wij hieronder voor jou de mogelijkheid om jouw BMI te berekenen!
Ook de uitslag van deze test geeft een goede indicatie van jouw vetpercentage!

Het berekende BMI is

Laag BMI (pas deze tekst aan)

Normaal BMI (pas deze tekst aan)

Hoog BMI (pas deze tekst aan)

Vet verbranding stimuleren door regelmatig te eten

Waar moet ik op letten met betrekking tot mijn voeding om vet te verbranden?
Het klinkt misschien een beetje raar, maar om effectief vet te verbranden moet je regelmatig eten.

We hebben namelijk energie nodig om vet te kunnen verbranden.
Deze energie halen we uit gezonde voeding. Het is daarom belangrijk zo’n vijf tot zes keer per dag te eten.

Hierdoor blijft je lichaam de hele dag werken om de voeding te verwerken.
Met het ontbijt zet je jouw lichaam “aan” voor een nieuwe dag.

Eet hierna minimaal een tussendoortje, een lunch, nog een tussendoortje en avondeten.
Je hoeft dus echt geen honger te lijden om af te vallen.

Wel is het belangrijk dat alle voeding gezond is.
De voeding moet brandstoffen bezitten die jouw lichaam kunnen laten werken.

Eet voldoende eiwitten en koolhydraten

Wat zijn de beste voedingsstoffen om vet te verbranden?
Een hongergevoel wil je uiteraard zo snel mogelijk stillen.
Wil je vet verbranden?

Dan is het belangrijk goed na te denken over hoe je die honger gaat stillen.
Een zak chips is bijvoorbeeld een makkelijke en snelle manier om honger te stillen.
Dit komt onder andere door de hoeveelheid snelle koolhydraten die chips bevatten.

Je krijgt hierdoor direct veel energie.
Echter, daalt je energie ook weer snel waardoor je al snel weer honger krijgt.

Door eiwitrijk te eten blijft je energielevel stabieler.
Eiwitten zorgen ervoor dat de vetverbranding bezig blijft, een overschot aan koolhydraten wordt juist als vet opgeslagen in je lichaam.

Dit betekent echter niet dat je helemaal geen koolhydraten moet of mag eten.
Doe dit alleen met mate, zodat de koolhydraten omgezet worden in energie in plaats van in vet.

Eiwitrijk voedsel

In welke voeding vind ik nuttige eiwitten om vet te verbanden?
Wil je vet verbranden dan is het verstandig veel eiwitten te eten.

Eiwitten geven je een langer voldaan gevoel waardoor je minder snel weer honger krijgt.
Gelukkig zijn er heel veel producten rijk aan eiwitten.

Het is dus vrij eenvoudig om voldoende eiwitten binnen te krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan vlees zoals kip, rundvlees en kalkoenfilet.

Ook zijn er verschillende vissoorten rijk aan eiwitten zoals tonijn en zalm.
Ben je vegetarisch?

Dan kan je genoeg eiwitten halen uit producten zoals eieren, tofu, bonen en noten.
Je kan er ook voor kiezen je eiwitten aan te vullen door middel van eiwit shakes.

vetpercentage verlagen header meetlint

Vet eten om vet te verbanden

Het klinkt onlogisch, maar door het eten van de juiste vetten zal je jouw vetpercentage kunnen verlagen.
Natuurlijk moet je ook vetten met mate eten, maar eet je genoeg vet dan zal dit je ook helpen om vet te verbranden.

Het grote voordeel van vet is dat dit de vertering vertraagd.
De suikers die je eet komen hierdoor in kleine hoeveelheden in je bloedbaan terecht.
Een gevolg hiervan is dat er ook steeds maar een kleine hoeveelheid insuline vrijkomt.

De suikers kunnen hierdoor makkelijk omgezet worden in energie.
Er hoeft geen vet opgeslagen te worden in je lichaam.
Zorg er echter wel voor dat het aantal vetten die je eet in verhouding staan met de energie die je gebruikt.

Anders zullen de vetten alsnog in je lichaam opgeslagen worden.
Daarnaast is het belangrijk dat je gezonde vetten eet, dit is dus geen frituur.
Gezonde vetten vind je onder andere in vruchten zoals een avocado, kokosolie en roomboter.

Alcohol is een grote boosdoener!

Wat is het effect van alcohol op je vetverbranding?
Het grote nadeel van alcohol is dat de energie uit alcohol niet opgeslagen kan worden.

Hierdoor zal je lichaam altijd eerst deze stoffen uit je lichaam willen verbranden.
Je lichaam geeft het verbranden van alcohol altijd voorrang op het verbranden van bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten en vetten.

Daarnaast zit er veel suiker in alcohol dat je vetpercentage relatief snel verhoogd.

Drink veel water

Hoe kan water je helpen vet te verbranden?
Veel water drinken is gezond en een effectieve manier om sneller vet te verliezen.

Een reden daarvoor is natuurlijk dat water helemaal geen calorieën bevat.
Vooral wanneer je veel dorst hebt is het dus verstandig water te drinken in plaats van andere suikerhoudende dranken.

Daarnaast zal door het drinken van voldoende water je stofwisseling sneller werken.
Afvalstoffen in je lichaam worden sneller en beter afgevoerd.

Water drinken geeft je ook meer energie. Je bent actiever omdat je lichaam voldoende water in zich heeft.
Dit kan je wellicht stimuleren om meer te bewegen?

Vet verbranden door middel van cardio

Hoe en met welke cardio oefeningen verbrand je het meeste vet?
Met cardiotraining worden sporten zoals roeien, fietsen, steppen en lopen bedoeld.

Deze trainingen zijn effectief om vet te verbanden.
Uiteraard is het effect afhankelijk van de duur en de intensiteit van de trainingen.

Wanneer je doel vet verbranden is, is het de bedoeling dat je een energietekort gaat creëren tijdens de training.
Op dat moment gaat je lichaam namelijk gebruik maken van je vetreserves.

Echter wil dit niet zeggen dat wanneer je de oefeningen in een zeer hoge intensiteit uitvoert je ook meer vet zal verbranden.
Bij een te hoge intensiteit zal je lichaam namelijk gebruik gaan maken van koolhydraten in plaats van je vetreserves.

Het is daarom belangrijk een goede afweging te maken tussen de intensiteit en de duur van de training om vet te gaan verbranden.
Wat de perfecte afweging is voor jouw hangt onder andere af van je lichaam en je conditie.

Vet verbranden door middel van krachttraining

Met behulp van krachttraining zet je vet om in spieren.
Wil je afvallen?

Dan is krachttraining ook een methode.
Vaak zal je niet direct lichaamsgewicht verliezen door middel van deze oefeningen.

Echter, kunnen deze oefeningen je wel een gezonder en strakker lichaam bezorgen.
Doordat spieren zwaar zijn zal dit niet terug te zien zijn op de weegschaal.

Echter krijg je wel een gezond en gestroomlijnder lichaam door deze oefeningen.
Krachttraining biedt de mogelijkheid om bepaalde spiergroepen te trainen.

Hierdoor kan je gericht bepaalde lichaamsdelen aanpakken.
Er zijn zeer veel verschillende oefeningen die je hiervoor uit kunt voeren.

Zowel met gewichten als door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht.
Denk hierbij een sit-ups en push-ups.

Wat voor jou? De Afslank Receptenbijbel kan je helpen!

In dit artikel heb je gelezen hoe je je vetpercentage kunt verlagen.
Waar ik het nog niet over heb gehad is de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm!

Een boek waarin je word verteld hoe je gezond kunt leven, en welke recepten zorgen voor een gezond vetpercentage.
Met de Afslank Receptenbijbel hoef je je niet te houden aan een saai dieet; en je hoeft ook geen uren in de supermarkt te besteden!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan Voor Blijvend Gewichtsverlies!

  • Meer dan 100 Natuurlijke Recepten
  • Blijvend Resultaat
  • Strakke Buik en Gezonde Huid
Ja! Dat Wil Ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *