Ben jij jouw motivatie om te sporten kwijt?

Pas dit vanaf vandaag toe!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Als jij jouw motivatie om te sporten kwijt bent heeft dat uiteraard flinke gevolgen voor jouw sportprestaties.
En als jouw sportprestaties achterblijven heeft dat ook weer negatieve gevolgen voor jouw motivatie.

motivatie om te sporten kwijt

Je merkt al dat je snel in die vicieuze cirkel terecht kunt komen!
Herken jij dit bij jezelf?

Ben jij jouw motivatie om te sporten kwijt?
Enorm zonde omdat je wellicht ook alle voordelen van het sporten nu mist.

Wellicht ben je op zoek naar handvatten om jouw kwijtgeraakte motivatie om te sporten weer terug te krijgen.
Misschien heb je al van alles geprobeerd om weer gemotiveerd te raken.

Maar val je steeds weer terug in een situatie waarin je steeds minder sport.
En uiteindelijk weer terug bij af bent.

Via dit artikel kun jij jouw sportmotivatie een blijvende boost geven!
Lees snel verder.

Inhoudsopgave

Waarom raak ik mijn motivatie om te sporten kwijt?

motivatie om te sporten kwijt

Je raakt jouw motivatie om te sporten niet vanzelf kwijt.
Daar is een reden voor.

Steker nog..
Vaak zijn daar meerdere redenen voor.

Hieronder lees jij de meest voorkomende:

1. Je hebt nooit bedacht wat je moest ‘inleveren’

Veel mensen die je vlak na 1 januari spreekt willen beginnen met sporten.
Maar weinig mensen bedenken ook wat ze moeten inleveren.

Inleveren?
Jazeker.

Sporten kost tijd, meestal geld, energie.
Allemaal zaken die je ook aan andere dingen kunt besteden.

Als jij niet van te voren bedenkt wat jij moet inleveren om te gaan sporten (en hier actief mee akkoord gaat) ga je gevolgen merken.
Je zult gaandeweg het proces overvallen worden door wat je moet inleveren en opofferen.

Een enorme killer voor jouw motivatie omdat je dit van te voren niet had bedacht.
Je had niet zien aankomen dat er ook een figuurlijke ‘prijs/offer’ moet worden gebracht!

2. Je vergeet telkens waarom je bent gaan sporten

Niemand gaat ‘zomaar’ beginnen met sporten.
Waarom ben jij ooit begonnen met sporten?

Omdat jij jezelf ongezond voelde?
Er beter uit wilde zien en helemaal klaar was met dat overgewicht.

In de beginfase voel jij die urgentie.
Maar de kans is groot dat die urgentie wat is weggezakt in de loopt van de tijd.

Je bent gewoon vergeten waarom je ooit met enorm veel energie en zin begonnen bent.
Helaas met als gevolg dat jouw motivatie hier onder gaat lijden.

3. Je vergeet progressie te boeken

Er motiveert maar weinig zo enorm als het maken van progressie.
Teveel mensen gaan naar de sportschool (of beoefenen een sport) en vergeten dan echt die extra stap te zetten waardoor je progressie gaat en blijft merken.

Misschien herken jij jezelf hier wel in.
In de sportschool is het gezellig.

Je staat regelmatig te kletsen.
Voelt soms wat weinig energie waardoor je wat minder je best doet.

En zo kunnen er zoveel dingen zijn die ervoor zorgen dat jij niet optimaal rendement uit jouw trainingen haalt.
Een doodsteek voor jouw motivatie op de langere termijn omdat resultaten achter zullen blijven!

motivatie-om-te-sporten-kwijt

Wat kan ik doen om mijn sportmotivatie terug te krijgen?

Hieronder vind jij vier adviezen die jou gaan helpen om jouw sportmotivatie terug te krijgen.
Een aantal keer zal ik teruggrijpen naar de tekst hierboven ‘wat de reden kan zijn dat jij jouw sportmotivatie bent kwijtgeraakt’.

Pas vooral die adviezen toe die het beste bij jou passen!

1. Bereken (opnieuw) de prijs voordat jij de draad weer oppakt!

Sporten heeft veel voordelen. Ik ben ervan overtuigd dat jij daar ook van overtuigd bent.
Ik ben minder overtuigd van het feit of jij voldoende inzichtelijk hebt gemaakt wat jij eventueel moet inleveren om regelmatig te kunnen sporten.

Wat moet jij ervoor laten?
Want laten we eerlijk zijn..

De tijd die jij nu aan sporten besteedt, kon je voorheen aan iets anders besteden.
Zijn de voordelen de prijs waard van de nadelen?

Bereken die prijs opnieuw voor jezelf en ga er actief mee akkoord.
Je gaat merken dat jij minder ‘overvallen’ raakt door de prijs omdat jij deze vooraf hebt betekend!

2. Maak de omstandigheden ideaal!

Moet jij ver rijden om naar de sport te gaan?
Heb je een krappe, onplezierige en stoffige zolderkamer waar jij sport?
Moet jij thuis steeds weer uitleggen waarom jij gaat sporten?

Doe eerst iets aan deze omstandigheden en ga daarna pas weer fanatief beginnen!
De omstandigheden zullen jou op termijn (weer) inhalen namelijk.

Met als gevolg dat je weer wegzakt in een motivatie waarin jouw motivatie om te sporten kwijt bent.
Welke omstandigheden zorgen er bij jou voor dat het wel eens ‘zwaar’ voelt om te beginnen met jouw training?

Ga hier vanaf nu mee aan de slag.
Ga gesprekken aan, knap die zolderkamer op.

Iets dat makkelijk gaat en leuk is houd je vol.
Iets dat veel moeite kost en waarbij jij negativiteit ondervindt houd je op lange termijn niet vol.

3. Maak inzichtelijk WAAROM jij ooit bent begonnen met sporten!

Heb jij nu geen zin om te sporten?
Bedenk weer eens waarom jij begonnen was met sporten.

Ik merk dat er vaak een hele goede (en soms ook vrij diepzinnige) reden kan zitten achter waarom mensen zijn gaan sporten.
Laatst vertelde iemand mij dat hij was gaan sporten omdat hij voelde dat de kans daardoor groter werd om langer van de kleinkinderen te kunnen genieten.

Een prachtige reden!
Waarom ben jij ooit gaan sporten?

Herinner jezelf hier regelmatig aan.
Schrijf het ergens op.
De energie die vrij komt als jij jezelf herinnert aan deze reden zal ervoor zorgen dat je vol blijft houden en gemotiveerd blijft!

4. Elimineer de afleiders!

Wat leidt jou af?
Breng dit eens in kaart.

Het kan er vooral na jaren insluipen.
Die gesprekken in de sportschool die ten koste gaan van de kwaliteit van jouw training?

De afleiding die thuis ervaart als je thuis sport?
Lees hier motivatie om thuis te sporten!

Breng in kaart wat jou afleidt.
Dat kan ook iets in jouw hoofd zijn.

Zorgen, stress, onzekerheid over iets.
Het kan er allemaal voor zorgen dat jij de focus op jouw sporten verliest.

Ga dus eerst aan de slag met het elimineren van deze afleiders en pak problemen bij de oorzaak aan.
de afleiders zullen niet vanzelf verdwijnen als je maar hard genoeg sport.

Ze zullen je op termijn inhalen en de kwaliteit of consistentie van jouw trainingen negatief beïnvloeden.
Zorg ervoor dat je die focus kunt blijven bewaren.

Het is ook mogelijk op bijvoorbeeld apps te gebruiken om jezelf gemotiveerd te houden!

Meer interessante berichten!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan!

  • Meer dan 100 Natuurlijke Recepten
  • Blijvend Resultaat
  • Strakke Buik en Gezonde Huid
Ja! Dat Wil Ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *