Is de rijstwafel koolhydraatarm?

Lees er hier alles over!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Toen ik net was begonnen met een koolhydraatarm dieet, had ik soms trek in iets lekkers tussendoor.
Ik ging op internet zoeken naar mogelijkheden en kwam uit bij de rijstwafel.

Het viel mij op dat de rijstwafel een koolhydraatarme snack is en dat het als een van de gezondere snacks gegeten kan worden.
Ontdek in dit blogbericht het verhaal achter de rijstwafel!

Verder krijg je in dit bericht meer inspiratie aangeboden om calorie-arm te eten.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Ik wil Direct Toegang tot 140 Heerlijke Koolhydraatarme Recepten!

  • Al duizenden mensen gingen je voor en eten Koolhydraatarm dankzij deze Recepten.
Stuur mij door naar de Kortingspagina!

Meer over de rijstwafel

De rijstwafel wordt gemaakt van gepofte rijst.
In sommige gevallen is er een beetje zeezout over heen gedaan.

In een rijstwafel zitten heel weinig calorieën!
Dit maakt het een goed en gezond tussendoortje voor mensen die willen afvallen!

Is de rijstwafel koolhydraatarm en welke versies zijn er?

Tegenwoordig kan je in de supermarkt veel verschillende varianten rijstwafels vinden.
Zo zijn er rijstwafels die alleen maar uit rijst bestaan en soms een kleine toevoeging aan zout hebben.

Dit is de rijstwafel zonder koolhydraten.
Maar als we verder kijken zien we dat er meerdere varianten aan rijswafels te vinden zijn.

Bijvoorbeeld rijstwafels met toppings van karamel of chocolade.
Maar als je voor de ongezoete variant gaat zal dit bijdragen aan een gezonde levensstijl.

De ongezoete variant bevat ook minder calorieën dan de chocolade rijstwafel.
Daarnaast zit er in de gezoete variant suiker wat niet bijdraagt aan een gezonde leefstijl.

De toppings die we tegenwoordig bij de rijstwafel tegen komen zijn onder andere:

  • Caramel
  • Chocolade
  • Kaas

Waarschijnlijk heb je de rijstwafels van Snack en Jack wel eens in de supermarkt zien liggen.
Dit zijn de ongezonde varianten van de rijstwafel.

Nu zal je jezelf misschien wel afvragen, “is de rijstwafel koolhydraatarm?”
Ja, maar dat is niet altijd het geval, want dat is volledig afhankelijk van de  variant die je eet!

Kan de rijstwafel koolhydraatarm als broodvervanger gegeten worden?

Als we gaan kijken naar de ingrediënten die in de rijstwafel voorkomen, zal het je misschien wel zijn opgevallen dat ondanks dat de rijstwafel koolhydraat arm is, er weinig voedingsstoffen in zitten maar wel veel vezels.

Als we de rijstwafel vergelijken met een volkoren brood zien we dat er in een rijstwafel 0,2 gram vezels zit.
Terwijl er bij een volkoren boterham 2 gram vezels in zitten.

Als je op zoek gaat naar lekker eten wat koolhydraatarm is en gezond is kun je gerust gaan voor een rijstwafel.
Maar na het eten van een rijstwafel zal je jezelf, dus heb je al snel trek in nog een rijstwafel, wat niet zoveel kwaad kan.

Een rijstwafel bevat relatief weinig voedingsstoffen en heel weinig vezels.
Rijstwafels zijn daarom geschikt om als tussendoortje te gebruiken, terwijl een volkoren boterham beter als ontbijt kan dienen.

De reden hiervan is dat een volkoren boterham 2 gram vezels bevat en een rijstwafel bevat 0,2 gram vezel, wat daarom niet zo goed vult. Een rijstwafel is geen vervanger van brood maar wel een geschikte vervanger van koek of snacks.

Door het eten van een rijstwafel raak je ook minder snel verzadigd dan wanneer je een boterham eet.
Het nadeel van de rijstwafel is daarom dat je snel weer trek krijgt en dat je daarom snel naar iets ongezonds grijpt wat nu juist niet de bedoeling is.

rijstwafel koolhydraatarm

Hoe gezond is de rijstwafel?

Om een inschatting te maken van hoe snel de bloedsuiker stijgt na het eten van een product, bestaat er de glycemische index (GI).
Over het algemeen geldt dat producten met een hoge glycemische index snelle koolhydraten bevatten die snel door het lichaam snel zullen worden afgebroken tijdens de spijsvertering.

Daarnaast zitten er in deze producten vaak suikers die snel worden omgezet in glucose.
De producten met een lage glycemische index zijn het tegenovergestelde van de koolhydraten die langzaam afbreken waardoor de bloedsuiker langzaam aan stijgt.

Het grote voordeel van de langzame koolhydraten is dat je langer een verzadigd gevoel behoudt.
Het eten van een rijstwafel die koolhydraat arm is, zorgt voor een snelle stijging in het bloedsuiker level.

De rol van de glycemische index en het exacte effect op de gezondheid is nog niet volledig duidelijk.
Wel wordt er verwacht dat je door snelle schommelingen in het bloedsuiker eerder trek krijgt.

Waardoor je sneller gaat grijpen naar koolhydraat rijke producten.
Ondanks dat is de rijstwafel koolhydraatarm goed om te eten als tussendoortje tijdens een koolhydraatarme leefstijl.

De verlaging van de glycemische index kan mensen met hart en vaat ziekten helpen bij de behandeling.
Het wordt daarom aanbevolen om dit te eten als je last hebt van diabetes type 1 en type 2.

Andere gezonde producten die helpen bij het afvallen!

Als jij van plan bent om jouw ongezonde leefstijl te veranderen is het belangrijk om alleen de dingen te eten die goede voedingsstoffen bevatten.
Om je hierbij te helpen is de Afslank Receptenbijbel die vol staat met wel 100 verschillende gezonde gerechten aan te bevelen

Na het lezen hiervan heb jij helemaal helder welke producten je wél en welke producten niet gezond zijn.
Een leuke toevoeging in deze bijbel zijn de 84 gezonde tussendoortjes die je nu gratis krijgt als je de Afslank Receptenbijbel koopt.

Ga voor het altijd voor handen hebben van gezonde tussendoortjes!
Waardoor jij jezelf gezonder en fitter zult voelen.

Meer interessante artikelen voor jou!

Effectief afvallen is voor 80% gezonde inspiratie hebben!

  • Meer dan 100 super gezonde recepten
  • Tienduizenden haalden al resultaten
  • NU enorme korting!
Ja! Laat dit mij zien!

2 reacties op “Is de rijstwafel koolhydraatarm?

  1. Beetje onzin dit, rijstwafels bevatten ca 60-80 gram koolhydraten per 100 gram, afhankelijk van de variëteit. Hoezo koolhydraatarm?

    1. Ik begrijp jouw reactie als je naar de verhouding van de energiewaarde in de rijstwafel kijkt.
      Maar als je de rijstwafel vergelijkt met andere doorsnee tussendoortjes is het wel degelijk een koolhydraatarme keuze!

      Het is dus net even hoe je dit bekijkt.
      Daar komt bij dat de rijstwafel voornamelijk de zogenaamde langzame koolhydraten bevat waar ook weer gezondheidsvoordelen aan zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *