Is appelmoes gezond?

Lees er hier alles over!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Iedereen heeft appelmoes weleens gegeten!
De ene eet het voor naast de lekkere snack.

De ander neemt het als toetje.
Ook als tussendoortje kan appelmoes goed gegeten worden.

Maar wat is appelmoes precies en is het zo gezond als dat we denken?
Ontdek in dit blog bericht hoe gezond appelmoes is en hoe jij dit gemakkelijk zelf kunt maken!

Inhoudsopgave

Wat is appelmoes?

Appels zijn heel gezond fruit wat in veel verschillende varianten voorkomt waarbij vooral de smaak verschilt.
Zo zijn er zoete, zure en zoet/zure appels verkrijgbaar.

Is appelmoes gezond

Deze appels zijn prima met schil te eten.
Je kunt ze ook gebruiken voor verschillende toepassingen waar appelmoes er één van is.

Appelmoes wordt gemaakt door het pureren van appels.
Zo ontstaat er een lekkere moes die vaak als saus gebruikt wordt.

Wanneer de appels in deze moes niet volledig zijn gepureerd krijgt de appelmoes de naam appel compote.
Ondanks dat appelmoes vaak gekocht wordt in een potje, is het maken van appelmoes heel eenvoudig!

Het kan zelfs gezonder zijn.
Dit komt doordat er in de appelmoes die in de supermarkt verkrijgbaar is vaak suiker en conserveringsmiddelen toegevoegd worden.

Alleen om de houdbaarheid te verlengen en de smaak zoeter te maken. 
Om zelf appelmoes te maken kan je gebruik maken van 3 verschillende soorten appels.

Met deze 3 verschillende soorten appels maak je de appelmoes het gezondst.
De appels die vaak voor appelmoes te maken gebruikt worden zijn:

  • Goudreinette appel
  • Elstar appel
  • Jonagold appel.

Al deze appels hebben hun eigen smaak waardoor je als je appelmoes maakt altijd een versie kan maken die jij lekker vindt. 
De appels horen, net als andere natuurlijke voedingsmiddelen tot echt gezond eten!

Is appelmoes gezond?

Veel producten die jezelf maakt zijn een stuk gezonder dan de producten die je in de supermarkt koopt.
Dit is bij appelmoes niet anders.

Zo kan je zelf bepalen hoeveel suiker je aan de appelmoes toevoegt.
Hierbij geldt natuurlijk wel dat hoe meer suiker je toevoegt hoe ongezonder de appelmoes wordt.

Maar ten opzichte van de supermarkt is het sowieso gezonder.
Bij de appelmoes uit de supermarkt worden conserveringsmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te kunnen verlengen.

De toegevoegde conserveringsmiddelen hebben een negatieve invloed op de gezondheid waardoor je altijd beter af bent door de producten zelf te maken. Gelukkig is het zelf maken van appelmoes heel makkelijk wat je verderop in dit artikel kunt lezen.

Wanneer je zelf jouw appelmoes gaat maken kan je deze door kruiden toe te voegen ook helemaal naar eigen smaak maken.
Dit is een groot voordeel is ten opzichte van de supermarkt waar maar een paar verschillende varianten te koop zijn.

Hieronder vindt je de meest voorkomende kruiden die gebruikt worden voor het maken van appelmoes.

  • Ster anijs
  • Kruidnagel
  • Kaneel
  • Gember
  • Citroen

Kruiden en specerijen bevatten zelf ook verschillende voedingsstoffen die de appelmoes nog gezonder kunnen maken!

Is appelmoes gezond

Wat heb je nodig voor om appelmoes te maken?

Onder de appelmoes is grootmoeders appelmoes misschien wel de bekendste.
Dit is appelmoes waar kaneel aan is toegevoegd en erg vaak gegeten wordt als delicatesse of als toetje.

Voor het maken van grootmoeders appelmoes voor 4 personen heb je 1 kg aan appels nodig.
Hieraan moet dan 1/2 theelepel kaneel toegevoegd worden.

Dit is al voldoende om een lekkere kaneel smaak aan de appelmoes te geven.
Nu is dit misschien wel een van de bekendste soorten appelmoes.

Maar om te variëren kan je de kaneel ook verwisselen met rabarber, citroen, kruidnagel of ster anijs.
Op deze manier kan je eindelijk combineren en zit er altijd wel een appelmoes tussen die je zelf lekker vindt.

Hoe bereidt je de appelmoes gezond?

Zelf appelmoes maken is super eenvoudig.
En daarnaast heeft het een groot voordeel dat je zelf het productie proces in de gaten kunt houden.

Zo kan je zelf bepalen hoeveel kruiden en suiker je eraan toevoegt.
Daarnaast kan je ervoor kiezen om de appels met of zonder schil te pureren.

Zelf zou ik de schillen om de appel heen laten zitten.
Dit is omdat de vitamines net onder de schil zitten.

Het enige wat je dan hoeft te doen is de appels in vieren snijden en het klokhuis te verwijderen.
Om de appel vervolgens in stukken te snijden.

Nu is het tijd om de appels in een pan te doen en hier 4 eetlepels water aan toe te voegen.
Wanneer je dit hebt gedaan kan je de appels met een deksel op de pan aan de kook brengen.

Afhankelijk van welke soort appels je gebruikt zijn de appels binnen 5 tot 10 minuten zacht en gaar gekookt.
Als de appels gaar zijn kan de pan van het vuur en kunnen de appels met een lepel wat kleiner geroerd worden.

Maar hier zou je ook kunnen kiezen om met een staafmixer een gladde appelmoes te maken.
Wanneer je nog kleine stukjes appel in de appelmoes hebt zitten is de benaming voor de appelmoes ook anders.

Zo wordt dit appelcompote genoemd.
Nu de appelmoes klaar is, moet deze afkoelen en kan het vervolgens op smaak gemaakt worden door er wat kaneel aan toe te voegen.

Door weinig suiker aan de appels toe te voegen heb jij de meest gezonde variant.
Bovendien maakt het ook verschil of je kiest voor biologische of normale appels!

Is appelmoes gezond

Verschil tussen biologische en normale appels

Wanneer we appelmoes in de supermarkt kopen wordt dit vaak gemaakt met normale appels.
Het nadeel hiervan is dat de appels bespoten worden om zo een betere oogst te krijgen.

Wanneer je echter kiest om het zelf te maken is het raadzaam om biologische appels te gebruiken.
Bij biologische appels wordt er veel minder gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen.

Hierdoor blijven de goede voedingsstoffen in deze producten beter behouden.
Door gebruik te maken van biologische appels zal je dan ook veel minder kans hebben om schadelijke stoffen binnen te krijgen waardoor je lekkerder in je vel zit!

Andere gezonde zelfgemaakte producten

Wanneer jij van plan bent om lekkere en vooral gezonde producten te eten, dan kan het hebben van een receptenboek erg makkelijk zijn!
Zo wordt er stap voor stap beschreven wat jij nodig hebt om een gezond gerecht op tafel te toveren.

Zelf was ik nooit een goede kok, maar sinds dat ik het kookboek ‘Fitcooking’ heb is het mij opgevallen hoe makkelijk het is om een lekker en gezond gerecht op tafel te zetten.
Maar dat is nog niet alles.

Misschien herken jij jezelf er wel in.
Je gaat naar de supermarkt en bent van plan om alleen de belangrijke dingen mee te nemen zonder dat je een lijstje hebt gemaakt.

Achteraf kom je met veel verschillende producten thuis waarvan je voordat je naar de supermarkt toe ging niet van plan was ze te halen.
Om deze reden is het altijd handig om een lijstje te maken met de dingen die je echt nodig hebt.

Om jouw wegwijs te maken in het maken van zulke lijstjes heb ik goed nieuws.
Zo krijg je bij de aanschaf van het Fitcooking receptenboek tips en tricks om alleen de juiste producten mee naar huis te nemen!

Krijg hier gezonde inspiratie om af te vallen!

  • Meer dan 100 wetenschappelijk onderbouwde recepten
  • Gegarandeerd resultaat
  • Duizenden profiteerden vóór jou
Direct Toegang

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *