Noten voor gezond afvallen? Ontdek hier de top 8 gezondste noten

Gemiddelde leestijd: 18 minuten

Wanneer je op het punt staat om af te vallen, of om gezonder te gaan leven, is het belangrijk om te letten op de producten die je eet.
Nu kan het zijn dat je jouw levensstijl meteen rigoureus aan wilt passen en wil stoppen met snoepen.

Maar dat is helemaal niet nodig!
Het is wel belangrijk dat je goed oplet wat je snoept.

Let op de producten die je eet.
In noten zitten veel calorieën waardoor je misschien twijfelt of je ze wel kunt eten terwijl je bezig bent met afvallen.
Ontdek in dit blogbericht welke noten helpen bij het gezond afvallen!

Inhoudsopgave

Wat zijn noten?

Er zijn veel verschillende soorten noten, waarvan de een nog lekkerder en gezonder is dan de andere.
Noten staan vooral bekend als zijnde een lekker tussendoortje, bijvoorbeeld tijdens het borrelen.

Maar misschien heb je er nooit echt bij stilgestaan wat ze zijn en waar ze vandaan komen.
Noten zijn dopvruchten of droge vruchten.

Dopvruchten zijn droge eenzadige vruchten die niet uit zichzelf open springen.
De dopvrucht heeft zijn naam te danken aan de zaadhuid en de vruchtwand.

De zaadhuis en de vruchtwand zijn niet met elkaar vergroeid.
Bij de noten die afkomstig zijn van de dopvruchten kan je onder andere denken aan:

Misschien mis je in het lijstje de pinda’s.
Dit komt doordat pinda’s niet onder de categorie van de dopvruchten vallen.

Pinda’s zijn namelijk afkomstig van peulvruchten.
Verder kennen we de walnoten.

Maar walnoten zijn eigenlijk geen echte noten.
Walnoten behoren namelijk tot de steenvruchten.
Steenvruchten hebben hun naam te danken aan de harde steenachtige kern die ze bezitten.

Welke voedingsstoffen bevatten noten

Omdat er verschillende soorten noten zijn, variëren hiermee de verhoudingen tussen de calorieën, vetten en koolhydraten per noot ook.
In onderstaand schema zie je een overzicht.

Per 100g Calorieën  Eiwitten  Koolhydraten  Vetten 
Amandel60919,510,452
Cashew59118,522,546,5
Hazelnoot66714,210,662,5
Macadamia73396,574,5
Paranoot679144,567
Pecan7178,59,572
Pistache60119,510,251,5
Walnoot67514,412,162,5

Bron: Voedingswaardetabel.

Met welke noten is gezond afvallen mogelijk?

Om een zo goed mogelijk functionerend lichaam te hebben is het belangrijk om te zorgen voor een goede verhouding tussen calorieën, eiwitten en koolhydraten.
Om dit te krijgen kun je het beste zo afwisselend mogelijk eten.

Wanneer je bijvoorbeeld wilt afvallen kun je het beste maar een handje nootjes per dag eten.
Want in nootjes zit een hoge concentratie vet, waardoor je makkelijk aankomt.

Noten zijn niet alleen gezond om af te vallen, het helpt ook om de kans op aankomen te verkleinen.
De aanwezige vetten in noten zorgen ervoor dat er minder insuline aangemaakt wordt.

Insuline is het hormoon wat vet opslaat.
Het vet opslag hormoon zorgt ervoor dat het lichaamsvet niet verbrand.
Uit dit alles kun je opmaken dat noten helpen om gezond af te vallen.

Gezondheidsvoordelen van noten

Wanneer we globaal naar de verschillende noten kijken.
Dan valt het op dat alle noten sommige overeenkomende gezondheidsvoordelen hebben.

Zo zijn de noten allemaal goed tegen hart en vaat ziekten en wordt de kans op ademhalingsproblemen aanzienlijk kleiner.
Om de kans te vergroten dat je langer op de aardbol rond loopt is het aan te bevelen om meermaals per week een handje nootjes te eten!

1. Amandel noten

Amandelen zijn enorm gezonde noten met een enorm hoge concentratie aan vitamine E.
Door het eten van 2 handjes amandelen heb je al ongeveer 74% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine E in je lichaam.

Het lichaam gebruikt de antioxidant vitamine E om het spierweefsel in stand te houden en het lichaam tegen gifstoffen te beschermen.
Deze gifstoffen worden ook wel vrije radicalen genoemd en komen vrij in het lichaam wanneer de voeding verwerkt wordt.

Door de inname van vitamine E blijft de huid ook een stuk jonger doordat de huidcellen beter in tact blijven.
Deze noten zijn gezond bij afvallen en door de aanwezige antioxidanten, welke voornamelijk in de bruine schil te vinden zijn.

Hierdoor dragen ze bij aan een algehele verbeterde weerstand.
Naast de aanwezige antioxidanten zitten er in amandelen onder andere de volgende gezonde voedingsstoffen:

  • Magnesium
  • Mangaan
  • Koper
  • Vitamine B2
  • Fosfor

Wie last van een hoog cholesterol heeft kan het beste regelmatig een handje amandelen eten.
Het cholesterol kan door het eten van amandelen namelijk verlaagd worden waardoor de gezondheid van het hart verbeterd wordt.

Het cholesterol is een soort vet wat in het bloed zit.
Wanneer hiervan teveel aanwezig is, vergroot dit de kans op hart en vaat ziekten.

2. Cashewnoten

cashewnoten gezond

Wanneer je een lekker tussendoortje wilt eten tijdens het afvallen, kan je hier uitermate goed de cashewnoten voor pakken.
Deze noten zijn gezond bij afvallen vanwege de lage hoeveelheid aanwezige calorieën.

Daarnaast bevatten cashewnoten een gigantische rijke bron aan koper.
Dit gebruikt het lichaam om ijzer te verwerken en om gifstoffen af te scheiden en het botweefsel te ontwikkelen.

Net als amandelen zijn cashewnoten ook goed voor het hart.
Door cashewnoten te eten verklein je de kans op bloedarmoede.

Daarnaast verbeteren cashewnoten het botweefsel en maken ze huid en haarpigment aan.
Hierdoor zijn cashewnoten niet alleen een gezonde noot voor het lichaam.

Ze helpen ook om de huid intact te houden.
Cashewnoten zijn op enorm veel verschillende manieren te gebruiken.

Zo zijn ze lekker in veel verschillende soorten maaltijden en tussendoortjes.
Maar je kan ze ook in hartige en zoete gerechten gebruiken.

Cashew noten kun je bijvoorbeeld goed toevoegen aan een wok gerecht.
Of voeg cashew noten toe aan een koolhydraatarm ontbijt.
Doe bijvoorbeeld twee eetlepels cashew pasta bij je havermout!

3. Hazelnoot

Hazelnoten vallen onder de boomnoten en bevatten binnen deze categorie de grootste hoeveelheid foliumzuur.
Foliumzuur kan helpen om de kans op kraam mislukkingen te verkleinen.

Wanneer je zwanger bent is het daarom goed om regelmatig een handje hazelnoten eten.
Verder staan hazelnoot naast de Macadamia noot bekend om de grote hoeveelheid aanwezige vitamine E, koper en Mangaan.
Deze helpen allemaal de algehele gezondheid te bevorderen!

4. Macadamia

macadamia noten gezond

Macadamia noten vallen onder de wat duurdere noten. 
Maar dit is niet zonder reden, want in de Macadamia noot zit een verscheidenheid aan goede voedingsstoffen.

Zelfs een handje Macadamia noten geeft al een enorme boost aan de gezondheid.
Met een handje Macadamia noten zit je al over de helft van de dagelijkse hoeveelheid Mangaan.

Mangaan is een belangrijk mineraal die de botten beschermt en verstevigd.
Daarnaast zorgt Mangaan voor de bescherming van de lichaamscellen en verbetert het de stofwisseling waardoor koolhydraten, cholesterol en aminozuren sneller afbreken.

Wanneer je wel wat energie kunt gebruiken is het eten van Macadamia als tussendoortje een perfecte keuze.
De Macadamia bevat onder de noten de meeste calorieën en vetten, maar daarentegen zitten er weinig koolhydraten en eiwitten in.

Van alle nootsoorten heeft de Macadamia noot zelfs de meeste onverzadigde vetzuren.
Hierdoor wordt de kans op hart en vaatziekten kleiner!
Dit komt doordat deze noten helpen met het verlagen van het ‘slechte’ LDL-cholesterol.

5. Paranoot

Paranoten zitten vaak in studentenhaver verwerkt.
Maar je kunt ze ook los kopen en eten.

De paranoot is een grote gladde nootsoort, welke bekend staat om de hoge concentratie selenium.
Na het eten van een grote paranoot is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid selenium al gehaald.

Selenium is een krachtige antioxidant die in de nucleus van een cel binnen kan dringen, om daarbinnen over te gaan naar het beschermen en repareren van beschadigd DNA.

6. Pecan noot

pecannoot gezond

De pecan noot valt onder de familie van de walnoot.
Hij kenmerkt zich door de zoetere smaak, waardoor veel mensen er gek op zijn.

En dat is niet verkeerd, want pecan noten zitten boordevol zink en vitamine B1.
Het lichaam heeft zink nodig voor de opbouw en het herstellen van de weefsels.

Daarnaast gebruikt het lichaam vitamine B1 om de koolhydraten verkregen uit voeding in energie om te zetten.
Door de hoge concentratie aan onverzadigde vetzuren, die deze noot soort bevat, kun je door het eten ervan het cholesterol verlagen.

In vergelijking met andere noten bevatten de pecan noten de meeste meervoudige onverzadigde vetzuren.
Hierdoor helpen deze noten bij gezond afvallen.
Verder kan je door het eten van deze noten de kans op hart en vaatziekten verkleinen.

7. Pistache

Als je verschillende noot soorten vergelijkt zijn de pistache nootjes misschien nog wel de gezondste.
Deze noten bevatten veel verschillende antioxidanten waaronder luteïne, betacaroteen en gamma-tocoferol.

Degenen die last hebben van een hoog cholesterol zouden er goed aan doen om regelmatig pistache nootjes te eten.
Hiermee kan het LDL-cholesterol uit het bloed aanzienlijk verlaagd worden.

Degene die graag af wil vallen kan de pistache nootjes prima eten, want deze noten bevatten namelijk weinig calorieën in vergelijking met veel andere noten.
Want deze noot soort is in ongeschilde variant te koop.

Maar voordat je hem eet moet je wel de schil even verwijderen en omdat het wat werk kost zal je er al gauw minder van eten.
Hierdoor zijn deze noten gezond bij afvallen.

Wanneer je last hebt van een te dikke taille en hier iets aan wil doen, is het raadzaam om dagelijks pistache nootjes aan je eetschema toe te voegen.
Het eten van deze noten verlaagd het cholesterol niveau wat in het bloed aanwezig is.

Daarmee blijft de bloedsuikerspiegel constanter.
Daarnaast zorgen de pistache nootjes ervoor dat je minder last hebt van ontstekingen en helpen ze bij het verbranden van het buikvet.

Naast het feit dat de pistache nootjes gezond zijn tijdens het afvallen, kunnen ze door de hoge hoeveelheid betacaroteen ook helpen om oogklachten, zoals slechtziendheid, staar en het verminderde zicht door ouderdom in te perken.
Van worteltjes is bekend dat zij bijdragen aan goede ogen.

Dit hebben zij ook te danken aan de antioxidant betacaroteen.
Dit is bij de pistache nootjes hetzelfde.

8. Walnoot

walnoten gezond

Wanneer je op zoek bent naar voeding om je hersenen te verbeteren, dan heb je met walnoten het beste resultaat te pakken.
Door het eten van walnoten worden de cognitieve functies verbeterd.

Onder de cognitieve functies wordt alles met de hersenfuncties bedoeld.
Zoals op de korte en lange termijn beter dingen onthouden en beter kunnen beredeneren.

In walnoten zitten omega-3-vetzuren, welke je goed kunnen helpen om lichaamsvet te verbranden. Daarnaast helpt het een hongergevoel te stillen en houden ze bovendien de hersenen in topconditie.

Maar ook voor de algehele gezondheid zijn antioxidanten gezond.
Antioxidanten kunnen gezien worden als vechters tegen de virussen en bacteriën in het lichaam.
Wat de kans op ziektes en griep verkleint.

Welke noten en zaden zijn gezond tijdens afvallen?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft iedere noot zijn eigen goede eigenschappen, waarbij het nog andere positieve effecten heeft op de gezondheid.
Om deze reden is het verstandig om je niet te beperken tot een noot soort, maar om af te wisselen.

Maar let wel op de hoeveelheid, want wanneer je van plan bent om af te vallen, is het natuurlijk altijd een slechte keuze om teveel te eten. Ook met noten is dit het geval.

Noten eten voor een verbeterd immuunsysteem

Wanneer je een gezonde koolhydraatarme levensstijl wilt nastreven, dan is het verstandig om te letten op de dingen die je eet.
Om de algehele weerstand hoogs te houden, waardoor je minder snel last hebt van griep en andere ziekten, is het belangrijk om een goede verhouding van vetten, koolhydraten en eiwitten binnen te krijgen.
Om dit te bereiken is gevarieerd eten belangrijk!

Andere gezonde producten

Naast nootjes zijn er nog een hoop andere gezonde koolhydraatarme tussendoortjes te koop.
Nu kan het door de grote verscheidenheid aan producten die we tegenwoordig in de winkel kunnen vinden een lastige klus zijn om hier de gezonde producten tussen te vinden.

Het maken van een boodschappenlijstje kan hiervoor een hele goede optie zijn.
Maar hoe maak je nu een goed boodschappen lijstje als je niet weet wat er gezond is?

Om je hier een handje mee te helpen heb ik onderaan dit artikel een link naar de afslank receptenbijbel neer gezet.
Wanneer je dit boek nu koopt, krijg je niet alleen een kookboek in huis, waar je lekkere gerechten mee kunt maken, maar bij dit kookboek zijn ook goede tips toegevoegd.

Met name tips voor een handig boodschappenlijstje.
Deze tips krijg je erbij als je het kookboek nu koopt.

Zo wordt het wel heel erg eenvoudig om lekkere en gezonde producten te eten.
Wie zijn ongezonde levensstijl over boord gooit, zal hier in het begin wel wat moeite mee hebben.

Maar als je dit een tijdje volhoudt zal je merken dat dit een routine gaat worden.
Het gevolg is dat je lekkerder in je vel komt te zitten en dat je waarschijnlijk zelfs spijt hebt dat je niet eerder gezonder bent gaan leven.

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan!

  • Meer dan 100 Natuurlijke Recepten
  • Blijvend Resultaat
  • Strakke Buik en Gezonde Huid
Ja! Dat Wil Ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *