Gezond leven als student? 5 adviezen voor jou!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Het studentenleven: we hebben het zelf meegemaakt, of we kennen op zijn minst een paar studenten.
Wist je dat het studentenleven voor sommige mensen een heel goed excuus is om alle remmen los te gooien?

Een biertje hier, een wijntje daar, een festival hier et cetera.
Veel studenten komen in hun eerste jaar vaak de nodige kilo`s aan zonder dat ze het eigenlijk doorhebben.

Herken jij dit maar wil jij gezond leven als student series gaan oppakken?
Lees dan snel door voor 5 effectieve tips!

Inhoudsopgave

Hoe jij gezond kunt leven als student!

Vooral studentes zullen dit wel een beetje herkennen.
In de tijd dat ik zelf student was leefde ik ook allesbehalve gezond.

Maar ik was het op een geven moment zat om maar constant brak te zijn, en te schommelen in mijn gewicht.
Toen heb ik mezelf een paar simpele, maar hele waardevolle dingen aangeleerd waardoor ik een heel stuk gezonder ging leven.

En dat wil ik graag met jullie delen.
Want een gezond leven leiden als student is natuurlijk heel goed mogelijk!

Je moet net alleen even weten hoe je het anders moet doen.
Want een leven op kamers gaat natuurlijk niet altijd over rozen.

Je hebt immers geen ouders meer die lekker voor je koken, en er is ook niemand meer die je naar de sportschool duwt.
Het is namelijk tijd geworden om op je eigen benen te staan.

Je moet er dus ook zelf voor zorgen dat je een gezonde leefstijl opbouwt.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk zul je denken.

Maar dat is niet helemaal waar.
Er zijn namelijk een paar simpele dingen die je kunt doen waardoor jij je hele studie lang lekker in je vel kunt blijven zitten.

Ga er maar een lekker voor zitten, want ik ga je een paar hele goede tips geven, zodat jij gezond kan leven als student!

Gezond leven als student

Tips om gezond leven als student in de praktijk te brengen!

Hieronder lees jij een 5-tal tips die ervoor gaan zorgen dat jij gezond leven als student ook echt in de praktijk kunt gaan brengen.
Kies er vooral de tips uit die het beste bij jouw passen!

1. Zorg dat je altijd gezonde voeding in huis hebt

Het klinkt natuurlijk erg simpel, maar eigenlijk werkt het gewoon ook op deze manier.
Wanneer jij je koelkast elke dag vult met alleen lekkere snacks, dan zul je begrijpen dat je ook altijd snel zult grijpen naar iets ongezonds.

Zorg er daarom voor dat je minstens een keer per week erop uittrekt om in kopen te gaan doen.
Wanneer je inkopen gaat doen hoeft dat niet per se ingewikkeld te zijn.

Je haalt gewoon dingen in huis die je lekker vindt, maar die tevens ook gezond zijn.
Ik heb een lijstje gemaakt die je kunt gebruiken als richtlijn:

  • Verse appels
  • Avocado`s
  • Wraps
  • Druiven
  • Eieren
  • Kipfilet
  • Havermout
  • Melk
  • Ontbijtkoek
  • Rijstwafels

Als je deze dingen in je boodschappen mandje stopt, dan weet je dat dat je altijd lekkere en gezonde dingen in huis hebt om te eten.
Het is maar een richtlijn, maar hanteer deze als je gezond wil leven als student.

Ik heb ook nog een hele goede tip voor je als je boodschappen gaat doen: ga nooit inkopen doen op een lege maag.
Doe je dat wel, dan zul je zien dat je mandje vol komt te liggen met ongezonde producten.

Mensen die boodschappen gaan inkopen op een lege maag komen vaak thuis met dingen zoals: koekjes, chips en snoep.
Gewoon een handig weet je, wat je ermee doet is aan jou.

gezond leven en eten

2. Zorg er voor dat je een sport gaat beoefenen

Een gezond leven opbouwen als student gaat natuurlijk niet vanzelf.
Je moet daarvoor tijd gaan investeren.

Ik begrijp heus wel dat studeren in een nieuwe stad meestal gepaard gaat met een overvolle agenda.
Je hebt immers een nieuwe studie die je gaat volgen, en daarnaast zijn er een heleboel nieuwe mensen in je leven gekomen waar je graag de hele dag mee wil optrekken.

Of je nou student bent of niet, het is voor iedereen belangrijk om voldoende te bewegen.
Daarom kan het voor jou een voordeel zijn om je aan het begin van het jaar in te schrijven bij een sportvereniging.

Kies daarom een leuke sport uit die je de rest van je studententijd wil beoefenen.
Wat dacht je van Zumba?

Of van zaalvoetbal?
Misschien vindt jij tennis juist wel ontzettend leuk.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke sport je kiest, als je er maar een kiest en minimaal een keer per week deze gaat uitoefenen.
Wedden dat jij je op deze manier erg fit zult gaan voelen?!

En lukt het jou niet om de eerste weken van je studententijd een sport uit te kiezen?
Dat is helemaal niet erg.

Je zou er dan voor kunnen kiezen om elke dag een wandeling te gaan maken.
Zorg er dan wel voor dat je minstens vijf kilometer per dag gaat wandelen.

Dit is ook een kwestie van gewoon doen zonder erbij na te denken.
Maar het is wel heel effectief.

De wandeling zorgt er namelijk niet alleen voor dat je gewicht op pijl blijft, maar van wandelen kun je ook lekker je stress kwijtraken.
Elke stap die je zet maakt je hoofd een stukje vrijer en leger.

3. Pak regelmatig de fiets in plaats van het openbaar vervoer

Ik moet het helaas toegeven: toen ik begon met studeren was mijn Ov-kaart mijn beste vriend.
Ik gebruikte hem veel te vaak, waardoor ik mijn fiets dus meestal liet staan.

Hartstikke zonde natuurlijk.
Helemaal als ik je dan ook nog moet vertellen dat ik studeerde in Amsterdam.

Amsterdam is juist een stad die je op de fiets moet gaan bekijken, maar dat is een persoonlijke mening.
Er kwam een moment dat ik besloot om geen tram meer te pakken als ik dezelfde afstand ook met gemak kon overbruggen op mijn fiets.

Weet je wat daar het resultaat van was?
Voor dat ik het wist, zat ik elke dag meer dan een uur op de fiets!

4. Zorg voor regelmaat

Waar je vroeger bij je ouders thuis gewoon om 17:00 uur kon aanschuiven bij het eten moet je nu voor jezelf koken.
Het is dus mega verleidelijk om pas te gaan eten als je honger hebt.

In sommige gevallen is dat ook om 17:00 maar op andere dagen kan het je maar zo overkomen dat je om 22:00 pas in de keuken gaat staan om eten te bereiden.

Maar wist je dat als je een vast ritme creëert je lichaam daar simpelweg veel beter op reageert?
Zeker in combinatie met je sportroutine is het gewoon handig om elke dag rond dezelfde tijdstippen te gaan eten.

Je voorkomt zo niet alleen een opgeblazen gevoel, maar je lichaam krijgt over de hele dag ook energie om door te gaan.
Natuurlijk is het niet erg om soms een keertje af te wijken van je routines, dat hoort er nou eenmaal bij.

Studenten hebben nou soms eenmaal te maken met spontane feestjes, en dat moet ook lekker zo blijven.
Maar door over het algemeen op vaste tijden te eten, voorkom je overgewicht en blijf je gezond als student.

5. Zorg `s avonds voor rust

Wanneer je agenda maandelijks overloopt van alle projecten en tentamens dan kan het maar zo zijn dat je een ster wordt in plannen.
Maar het is heel belangrijk om ook goed te slapen.

Want zonder een goede nachtrust presteer je veel minder goed.
Een goede nachtrust geeft je weer energie voor de nieuwe dag die eraan zit te komen.

Zorg er daarom voor dat je slaaproutine op orde is.
Je mag heus wel een keertje van je slaaproutine afwijken, maar zorg ook hier voor regelmaat.
Je zult zien dat als je slaaproutine op orde is, je gezond gaat leven als student!

Tot slot gezonde inspiratie via de afslank receptenbijbel!

Een gezond leven opbouwen als student is heel goed mogelijk.
Het is een kwestie van je leven aanpassen daar waar het nodig is.

Zorg voor rust en regelmaat, en eet voldoende gezonde voeding zodat je niet ineens kilo`s aankomt.
De afslank receptenbijbel kan jou helpen aan gezonde inspiratie!

Krijg hier gezonde inspiratie om af te vallen!

  • Meer dan 100 wetenschappelijk onderbouwde recepten
  • Gegarandeerd resultaat
  • Duizenden profiteerden vóór jou
Direct Toegang

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *