Wat is een gezond gewicht voor een kind?! Lees hier meer!

Lees er hier alles over!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Ouders willen het beste voor hun kind.
Het is daarom logisch dat jij de gezondheid van je kind(eren) belangrijk vindt!

Tegelijkertijd ben je geen dokter of arts en vraag je jezelf soms af: ‘wat is een gezond gewicht voor een kind’?
Wat kunnen de gevolgen zijn voor als mijn kind geen gezond gewicht krijgt of heeft?

En hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kind een gezond gewicht krijgt of houdt!?
Allemaal vragen waarop je antwoorden vindt in dit artikel.

Lees snel verder!

Inhoudsopgave

 

Wat is een gezond gewicht voor een kind?

In 2018 had bijna 11,9 procent van de 4- tot 12-jarigen en 11,6 procent van de 12- tot 16-jarigen overgewicht.
In beide groepen was ten opzichte van 2017 sprake van een daling; toen ging het om respectievelijk 13,1 procent en 12,6 procent van de kinderen in de betreffende leeftijdsgroep.

gezond-gewicht-voor-een-kind

Onder de 16- tot 20-jarige jongeren is sprake van een stijging van het aantal jongeren met overgewicht (bron).

Natuurlijk is het gezond dat kinderen goed groeien, maar ze zijn het gezondst als ze binnen een bepaalde marge blijven.
Deze marge wordt vastgesteld op basis van hun lengte en leeftijd.

Dit wordt ‘een gezond gewicht voor de leeftijd genoemd’.
Voor dit gezonde gewicht zijn zogenoemde ‘standaarden’ ontwikkelt.

Via DEZE link kun je eenvoudig en snel berekenen of jouw kind een gezond gewicht heeft of niet!

Als de uitslag van deze kleine test ‘goed’ is, wil dat nog niet altijd zeggen dat het kind gezond is.
Gelukkig is het gewicht goed!

Maar omdat kinderen door veel beweging vaak een hoge verbranding hebben, wordt al het eventueel ongezonde voedsel snel verbrand.

Lees snel verder om vast te stellen of het kind verder ook gezond is.
En uiteraard wat jij eventueel kunt doen om zijn of haar gezondheid te bevorderen!

Gezond gewicht voor een kind

De gevolgen van een ongezond gewicht voor een kind

Kinderen met een ongezond gewicht kunnen al vroeg gezondheidsproblemen ontwikkelen zoals:

  • Astma
  • Slaapproblemen
  • Heup-, knie- en enkelproblemen
  • Hoge cholesterol of bloeddruk

Als kind wordt de basis gelegd voor de gezondheid voor de rest van het leven.
Gelukkig is het menselijk lichaam erg vergevingsgezind en is het eigenlijk nooit te laat om (weer) te beginnen met gezond eten.

Allerlei onderzoeken hebben aangetoond dat het lichaam zich na een lange periode van ongezond eten, helemaal gaat herstellen als er weer gezond eten wordt gegeten!

Wat misschien nog wel belangrijker is zijn de eetgewoontes die een kind aangeleerd krijgt op jonge leeftijd.
De relatie die het kind opbouwt met eten is bepalend voor hoe er in de rest van het leven met voedsel wordt omgegaan.

Als het kind jong gewend raakt aan bijvoorbeeld ‘eten voor de gezelligheid’, of ‘eten uit verveling’, zal dat invloed hebben op hoe het kind op latere leeftijd met eten omgaat.
Leer het kind dus gezonde en verantwoorde eetgewoontes aan en voel hierin een verantwoordelijkheid!

Kinderen met een ongezond gewicht zullen ook veel vaker volwassenen met overgewicht worden.
Hierdoor hebben ze op latere leeftijd een verhoogd risico op allerlei gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen en diabetes.

Kinderen met overgewicht lopen naast het risico op gezondheidsproblemen ook nog andere risico’s.
Denk hierbij aan:

  • Plagen of pesten
  • Negatief zelfbeeld
  • Schaamte bij het spelen van games of sport
  • Moeite om actief te zijn (omdat het snel buiten adem is)

Kinderen kunnen erg confronterend en hard zijn voor elkaar.
Er zijn geen exacte cijfers van bekend, maar verondersteld wordt dat kinderen met een ongezond gewicht veel lijden onder pesterijen van leeftijdsgenootjes.

Uiteraard wil je niet dat je kind hiermee in aanraking komt.
Lees hieronder dus een aantal tips die dit helpen te voorkomen!

gezond gewicht voor een kind

Tips om jouw kind op een gezond gewicht te houden!

Hieronder een aantal concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Pas vooral de tips toe die voor jou het beste voelen!

1. Weersta de verleiding om je kind ongezond eten te geven als beloningen of troost!

Uiteraard is niet alles zwart-wit..
Maar bij ieder compliment ook de snoeptrommel aanbieden is niet verstandig.

Nog los van het feit dat een kind op deze manier ongezond voedsel binnenkrijgt, met de gezondheidsnadelen die daarbij horen, schuilt er nog een groter gevaar achter dit gedrag.
Het kind leert ongezond voedsel te combineren met een positief gevoel.

Probeer de associatie van een kind positief te beïnvloeden door iets gezonds aan te bieden als het een positief gevoel heeft!
Dit draagt enorm bij de ontwikkeling van gezonde eetgewoontes waar het kind zijn of haar leven lang voordeel van kan hebben!

2. Leer je kind (voor minimaal 80%) gezond voedsel eten!

Elke dag moeten alle kinderen proberen te eten:

  • Vijf of meer porties van een verscheidenheid aan groenten en fruit (een portiegrootte is ongeveer gelijk aan het handjevol van het kind)
  • Maaltijden die zijn gebaseerd op zetmeelrijke voedingsmiddelen, zoals aardappelen, pasta, rijst, brood, ontbijtgranen of andere granen
  • Magere zuivelproducten zoals melk, yoghurt, verse kaas of kaas (zodra kinderen ouder zijn dan vijf)

3. Stimuleer goed eetgedrag in plaats van dat je slecht eetgedrag ‘afstraft’!

Positiviteit werkt altijd beter dan negativiteit.
Dit is iets dat diep in ons mens-zijn verweven is.

Alles dat aandacht krijgt groeit.
Focus op het stimuleren van goed eetgedrag van je kind.


Geef dit gedrag aandacht en beloon het!
Geef aan het negatieve eetgedrag van je kind geen (negatieve) aandacht.

4. De winst zit in het drinken van je kind!

De meeste mensen drinken hun calorieoverschot naar binnen.
Waarom?

Omdat het ongemerkt gaat.
In frisdranken zitten zo ongelofelijk veel calorieën..

Dat is met eten bijna niet naar binnen te werken.
Daarbij ‘vult’ drinken minder waardoor dit dubbelop gaat.

Zorg dat je kind gezond drinkt.
Leer het water drinken.
Of licht aangemaakte ranja!

Probeer zoveel mogelijk van deze dingen te doen als je kunt:

  • Zit samen als een familie om je maaltijd te eten als je kunt
  • Schakel de televisie uit wanneer u aan het eten bent
  • Eet zelf een gebalanceerde keuze aan gezond voedsel en wees positief over hen
  • Probeer het gezin aan te moedigen om nieuw voedsel te proberen
  • Aanmoedigen en loven ‘goed eten’ in plaats van zeuren
  • Betrek de kinderen bij de voedselbereiding

Ik hoop dat jullie iets gehad hebben aan dit artikel.
Hulp nodig bij het toepassen van de tips?

Neem vooral contact met mij op via het contactformulier!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan Voor Blijvend Gewichtsverlies!

  • Meer dan 100 Natuurlijke Recepten
  • Blijvend Resultaat
  • Strakke Buik en Gezonde Huid
Ja! Dat Wil Ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *