Geen zin om te sporten!? Doe dit (niet!)

Met deze tips houd jij het wél vol!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Je kent dat wel.
Iets in jou wil gaan sporten.

Maar een ander ‘iets’ in jou heeft geen zin om te sporten!
Je kunt jezelf er gewoon niet toe zetten.

De ene keer wint de ene stem.
Met als gevolg dat je toch gaat.

De andere keer wint de andere stem.
Waardoor je niet gaat!

Je kunt er moeilijk de vinger op leggen waarom het zo lastig is om consistent te zijn.
Om de (sport) afspraken die je met jezelf hebt gemaakt ook na te komen.

Kun je iets doen aan een situatie waarin het regelmatig voorkomt dat je geen zin om te sporten hebt?
Kun jij iets doen waardoor je minder vaak die strijd hoeft te voeren met jezelf?

Of is dit nu eenmaal zoals jij bent en kun je hier nu eenmaal niets aan veranderen?
In dit artikel geef ik jou een aantal inzichten die jou kunnen helpen in het maken van de beste keuze!

Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Waarom heb ik vaak geen zin om te sporten?

Inzicht in oorzaken die jou tegenhouden of tegenwerken om te gaan sporten zijn belangrijk.
Zonder inzicht kun je niets veranderen.

Weet je niet wát je zou moeten veranderen of wáár je aan zou kunnen werken.
Check hieronder een aantal meest voorkomende oorzaken waarom jij geen zin om te sporten hebt:

1. Je bent jouw ‘waarom’ vergeten

Ik denk dat jij met ene hele goede reden begonnen bent met sporten.
Je wilde fitter worden om langer actief te kunnen genieten met jouw kinderen.

Je voelde jezelf vaak futloos en wilde meer energie hebben om de dingen te kunnen blijven doen die je graag deed!
Wellicht heb je veel voorbeelden om je heen van mensen die ongezond leven en niet sporten en wil jij dat pertinent niet.

”Haal de reden eens terug waarom jij begonnen bent met sporten.”

Jan

Schrijf het eens ergens op en kijk er regelmatig naar.
Het zal functioneren als ‘brandstof’ voor jouw motivatie!

geen sportmotivatie meer

2. Je hebt nooit de ‘kosten’ geïnventariseerd

Ik adviseer jou om altijd uit te gaan van het principe dat alles mogelijk is.
Maar ook dat alles een prijs heeft.

Wellicht ben jij vol enthousiasme ooit begonnen met sporten.
Je zag vooral alle voordelen (op zich goed!).

Maar je bent vergeten te inventariseren wat de prijs was!
Wat dit kostte.

Laat staan dat je jezelf tegen deze kosten hebt geprepareerd.
Daarom zeg ik: ‘inventariseer de kosten en heb hiervoor een plan’.

Zo wordt je niet verrast door het feit dat iedere dag een half uur naar de sportschool fietsen toch wel erg ver is.
Of dat 4 avonden per week van huis weg zijn toch wel heel veel is.

Of bijvoorbeeld dat bereiden van gezond voedsel echt meer tijd kost dan het in de oven schuiven van een pizza.
Je raakt hier niet door verrast omdat je dit van tevoren al had bedacht.

En je hier van tevoren al een plan en een beeld bij had!

geen zin om te sporten

3. Je hebt nooit de ‘smaak’ van serieuze progressie geproefd

Progressie motiveert.
Dat behoeft geen uitleg.

Als je vaak geen zin hebt om te gaan sporten, zul je dus een onregelmatig sportpatroon hebben.
Je zult niet consistent werken aan jouw doelen.

Gevolg?
Je boekt nooit echt progressie waar je trots op kunt zijn.

Je ervaart die succesbeleving en dat trotse gevoel niet als je weer eens een sportdoelstelling hebt gehaald.
Zie je de vicieuze cirkel?

Omdat je deze ervaring niet of bijna niet hebt, ga je minder sporten waardoor de kans weer kleiner wordt op….
Je snapt het al..!

4. Je sport alleen (en dat past niet bij jou)

Of het nu een perfecte motivator is of niet; sociale druk helpt altijd.
Als je alleen sport ben je ook alleen bezig met jezelf motiveren.

Als je samen, of in groepsverband sport, heb je er een aantal externe motivators bij.

Daar komt bij dat je veel energie en motivatie kunt halen aan competitieve drang naar het verbreken van elkaars resultaten.
Op deze manier kan het mes aan twee kanten snijden!

5. Je kunt niet plannen!

Deze is het minst leuk om te horen of te lezen.
Ik vind het bijna de belangrijkste.
Regelmatig hoor ik: ‘Had ik maar de tijd om te sporten’.

Genoeg tijd hebben is niets anders dan andere keuzes maken.
Prioriteiten stellen.

Is jouw gezondheid belangrijk voor jou?
Hecht je er waarde aan om jezelf fit te (blijven) voelen?
Besteedt hier  dan tijd aan.

Kijk wat minder films, zit minder met je mobiele telefoon in je hand of hang minder rond op Social Media.
Jij bent altijd in staat keuzes te maken die ervoor zorgen dat je voldoende tijd hebt om te sporten.

Ik kan je helpen met het maken van keuzes!
Neem vooral contact met mij op via het contactformulier!

geen zin om te sporten

Wat kan ik doen om meer zin te krijgen in sporten?

Nu je meer weet over wat de oorzaken zijn van het feit dat je soms geen zin hebt om te sporten wordt het tijd voor de volgende stap.
Laten we eens bekijken wat jij concreet kunt doen om zin te krijgen en te HOUDEN in sporten!

Ik zal niet met die flauwe tips als: ‘Blijf gefocust’ komen..
Want wat kun je daarmee?

Hieronder een aantal concrete tips waar jij direct mee aan de slag kunt!

1. Stel doelen (en vier het halen van ieder doel)!

Het gevoel van het behalen van een doel motiveert enorm.
Ik zie te vaak dat mensen te grote doelen maken voor zichzelf.

Een halve marathon lopen als je niet echt een loper bent, of 5 kilo spiermassa aankomen zijn té grote doelen.
Dit kunnen wel jou uiteindelijk einddoelen zijn.

Maar maak ook kleinere (sub)doelen.
Gun het jezelf om regelmatig die smaak te proven van een overwinning!

2. Krijg de voordelen enorm scherp (en schrijf ze op)!

Weet wáárom je sport.
De meeste mensen sporten met een heel goede reden, maar maken nooit echt contact met die reden.

Zonde!
De oorzaak kan super brandstof zijn voor jou!

Misschien sport je wel omdat je gezonder en fitter van je kinderen wilt genieten.
Of omdat je behoorlijk ongezond bent geweest en daar nooit meer naar terug wilt!

Dit zijn hele goede motivators om in je achterhoofd te hebben en te houden!

3. Een slechte work-out is beter dan geen work-out!

geen zin om te sporten

De meeste mensen gaan niet sporten als ze ‘niet zoveel zin’ hebben omdat ze dan toch ‘bijna niks’ doen.
Realiseer jezelf dat IETS doen altijd nog beter is dan NIETS doen!

Vaak doe je de beste trainingen op momenten dat je helemaal geen zin had om te trainen.
Beloof jezelf dat je er een rustige, gezellige of ontspannen training van maakt.

Dat is altijd nog beter dan dat je helemaal niet in beweging komt!
Bedenk dat ‘elke dag een beetje’ het altijd wint van ‘soms heel veel’!

4. Slijt het in jouw patronen!

Er kan niets op tegen een patroon.
Tegen een ingesleten gewoonte.

  • Om de dag sporten na jouw werkdag.
  • Iedere zaterdagmorgen na het ontbijt die lange wielrentocht
  • iedere dinsdag en donderdagavond voetballen

Als je hier gewoontes van kan maken, gaan deze op termijn bij jou horen.
Ze slijten in jouw patronen.

Jouw omgeving kent ze.
Je bent er helemaal aan gewend.

Maak gebruik van het ‘gewenningsprincipe”  en zorg ervoor dat jouw sportmomenten niet afhangen van momenten dat het je ”een keer uitkomt”.
Op deze manier gaat sporten als het ware in jouw DNA zitten!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan!

  • Verbrand Overtollig Buikvet
  • Geen Hongerlijden Of Jojo-effect
  • Simpel Te Bereiden Recepten

”Heb​​ ​d​​e​ Afslank Receptenbijbel cadeau gekregen. Slank blijven & lekkere recepten eten tegelijkertijd, top!” – Nicolette Van Dam

Naar De Kortingspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *