Wil jij jouw eetgewoonten veranderen?

Lees hier wat jij zou moeten doen!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Je bent er klaar mee en wilt jouw eetgewoonten veranderen.
Je voelt jezelf misschien wel lusteloos/futloos.

Hebt misschien wel (te) weinig energie.
Bent klaar met elke avond die zak chips en leest op internet (en weet zelf ook eigenlijk wel) dat de voordelen van een gezonder leven gigantisch zijn.

Je zult jezelf fitter voelen, meer energie hebben, je zult gezonder oud worden en je zult er beter uit zien.
Is dit allemaal waar?

Ja dit is allemaal waar..
Waar nu te beginnen?

Dat lees je in dit artikel!
Lees snel verder.

Inhoudsopgave

Hoe jij jouw eetgewoonten structureel kunt veranderen!

Jouw manier van eten hanteer je misschien al wel 15, 25 40 of misschien wel 70 jaar.
Dat is dus niet na de aanschaf van een boek over gezond koken, een cursus of in wat gesnuffel op het internet veranderd!

Wij mensen zijn van de gewoontes.
Dit zit in onze genen.

eetgewoonten veranderen

Dit is hoe wij zijn.
Dit geldt zeker voor het veranderen van onze eetgewoonten.

Onze voedingsgewoonten zitten diep ingeworteld in wie wij zijn.
Het zou toch raar zijn om opeens geen toetje meer te eten na onze warme maaltijd?

Onze visite zou hier misschien wel iets van vinden.
Het is toch ook vreemd om geen melk te drinken na ons middagmaal of om te stoppen met het eten van brood?

(Niet dat we hiermee moeten stoppen, maar om maar aan te geven hoe diep deze gewoonten zijn ingeworteld).
Gewoontes dus.

Diep ingewortelde gewoontes die moeilijk doorbroken kunnen worden.
Want laten we vooral realistisch zijn.

Deze gewoontes doorbreken vergt durf, doorzettingsvermogen, inzicht en kennis.
Hier gaan veel diëten de mist in.

Ze focussen op het resultaat en niet op het proces (de weg er naar toe).
Als jij (in het proces)  al zes keer gestruikeld bent voordat je je doel hebt behaald is de kans klein dat je jouw doel nooit gaat behalen.

Daarom focust natuurlijk Bewust en Gezond leven zich op het proces!

De focus op iedere stap zorgt ervoor dat jij uiteindelijk jouw doel behaald.
Deze stappen integreren in jouw leven en patronen zorgt ervoor dat het jojo-effect zal uitblijven.

Jij wilt niet 2 maanden lang je uiterste best doen om je te houden aan een regime dat zich placht te verkopen als een ‘superdieet’.
Een regime waardoor jij vier weken lang een rotleven hebt!

Jan

Ik durf te stellen dat jouw eetgedrag na deze vier weken niets is veranderd.
Je hebt even ander gedrag laten zien.

Ik had het net over inzicht.
Inzicht is wat mij betreft een van de eerste stappen die leidden tot succes en resultaat.

Informatie is er, en ja ik heb het vaker gezegd, ruim voldoende maar inzicht om deze informatie toe te kunnen passen op jouw eigen situatie is schaars.
Vaak (bijna altijd) wordt voorbijgegaan aan het feit waar ik deze pagina mee begon.

Eetgedrag verander je niet zo snel.
De mensen die dit geprobeerd hebben (misschien jij ook wel) hebben dit aan den lijve ondervonden.

Concrete adviezen die jouw eetgewoonten structureel veranderen

Is er dan alleen maar negatief nieuws te melden?
Zeker niet.

Ik wil jou heel graag helpen met het veranderen van jouw voedingsgewoonten
Hieronder geef ik jou enkele inzichten die ervoor zullen zorgen dat jouw eetgedrag positief veranderd.

Waardoor jij jezelf fitter voelt, langer gezond blijft en ga zo maar door.
Die voorkomen dat jij terugvalt in oude eetgewoontes.

eetgewoonten veranderen
Het goede nieuws: Je hebt altijd een keuze!

1. Eet echt voedsel

80% van de producten die in de supermarkt te koop worden aangeboden zijn geen echt voedsel.
Dat klinkt erg bijzonder omdat alles eetbaar is natuurlijk.

Met echt voedsel bedoel ik voedsel dat jij kunt herleiden naar de oorsprong.
Zorg dat je weet hoe het voedsel dat jij eet is ontstaan.

Jij kunt mij uitleggen hoe een appel, sla, ei, komkommer, tomaat, vis et cetera is ontstaan of waar ze vandaan komen.
Jij kunt mij niet uitleggen hoe een mergpijp, chips, kroket, cornetto et cetera is ontstaan.

Sterker nog..
De meeste ingrediënten zul je twee keer moeten lezen voor je ze vloeiend kunt uitspreken.

In een van mijn artikelen ga ik dieper in op wat ECHT gezond voedsel is.
Om niet het risico te lopen dat je te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgt  adviseer ik je om minimaal 80% van jouw voeding te laten bestaan uit echt voedsel.

2. Kietel je lichaam; niet je tong

Wees jezelf ervan bewust wat je eet.
Onze smaakpapillen zijn door de hoge consumptie van snelle suikers aangetast en mismaakt.

Dit zorgt ervoor dat wij zoet voedsel snel als lekker ervaren.
Heeft ook te maken met het feit dat zoetigheid in de natuur relatief schaars is en dat we daar vroeger  (echt heel vroeger) veel meer ons best voor moesten doen.

Het lichaam beloont jouw zoektocht en moeite in die zin dus door het afgeven van een gelukkig makend gevoel (door de hormonen endorfine en serotonine)

Nadat dit voedsel echter is doorgeslikt moet je lichaam er echter ook niet iets mee.
Omdat zoete producten is overvloed te verkrijgen zijn en ons lichaam geen overdaad aan zoete producten nodig heeft ontstaat er onbalans.

Met alle negatieve gevolgen van dien.
In toekomstige artikelen zal ik meer schrijven over het effect van het teveel eten van zoetigheid (snelle koolhydraten) op je algehele gezondheid.

3. Eet niet teveel

Dit klinkt als een open deur maar hij is te belangrijk om niet te benoemen.
Hoe je dit op een goede natuurlijke manier kunt doen kun je lezen op andere artikelen van deze website.

Een positieve energiebalans zit uiteraard niet alleen in de kwaliteit van je eten maar ook in de kwantiteit.
Daarbij komt bij dat je lichaam alles wat je eet moet afbreken, verteren en verwerken.

Stel..
Je moet met je auto een afstand van 10.000 kilometer overbruggen..

En je doet dat door allerlei onnodige omwegen in 20.0000..
Er vanuit gaande dat de auto’s exact gelijk zijn zul je met je laatste aanpak sneller bij de garage staan.

Trek zelf je conclusie en vergelijk dit met jouw eetgewoonten.
Jouw eetgewoonten veranderen blijkt dus ook in dit opzicht nodig!

4. Besteed (meer) tijd, aandacht en energie aan het bereiden van je eten

Rond 1930 besteden wij per hoofd van de bevolking ongeveer 2 uur en 16 minuten per dag aan het maken van eten.
Deze tijd is teruggelopen tot 20 minuten.

Kant en klaar maaltijden en magnetron zijn hier onder andere de oorzaak van.
Deze gegevens zeggen iets over de rol die voedsel is gaan spelen in ons leefpatroon.
Wij zijn gehaaster geworden en eten doen we even snel tussendoor.

tijd-voor-eten-natuurlijkfitcoaching
                     Hoeveel tijd gun jij jezelf ?

We zijn hierdoor van ons eten vervreemd geraakt.
Ik zei net al dat we vaak niet eens weten wat we eten, hoe het is gemaakt of hoe we de ingrediënten uitspreken.

Door zelf eten te bereiden komen we dichterbij ons eten te staan met alle positieve gezondheidseffecten van dien.
Als we ons zouden realiseren welke gevolgen onze voedingsgewoonten (met name op langere) termijn zouden hebben, zouden we hiervan meer het nut inzien.

Je bent wat je eet.
Jouw lichaam betaalt jou de prijs voor hoe jij omgaat met voedsel en wat jij eet.

Het goede nieuws is dat het menselijk lichaam erg vergevingsgezind is.
Het is nooit te laat om je lichaam beter te gaan behandelen en beter te gaan eten.

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat zelf aderverkalking (als gevolg van overmatig gebruik van suikers) kan worden verholpen door het eten van écht voedsel.
Het feit dat je op zoek bent naar informatie om gezonder te leven zegt mij iets over jou.

Het zegt me dat je op de goede weg bent.
Misschien heb je wel genoeg aan de informatie die ik deel op mijn site, of heb jij voldoende aan af en toe een tip.

In welk stadium je ook bent of welke coaching je ook nodig hebt.
Vul het contactformulier in om te ontdekken waarmee ik jou verder kan helpen!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan Voor Blijvend Gewichtsverlies!

  • Meer dan 100 Natuurlijke Recepten
  • Blijvend Resultaat
  • Strakke Buik en Gezonde Huid
Ja! Dat Wil Ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *