Bewegen is gezond! Lees hier 7 TIPS en Waarom!

Lees er hier alles over!

Gemiddelde leestijd: 19 minuten
mm

Zoals jij wel weet: ‘Bewegen is gezond’!
Maar waarom eigenlijk?

En wat kun je doen om meer te bewegen?
Bij veel mensen blijft meer bewegen een wens.

Een druk leven, een volle agenda en andere zaken worden aangevoerd als redenen dat er niet veel bewogen wordt.
Hoe zit dat bij jou?

Na het lezen van dit artikel heb je geen excuses meer!
Bewegen is gezond, maar ook makkelijk als je weet hoe je dit kunt integreren in je dagelijkse gewoontes.

In dit artikel lees je waarom bewegen gezond is en tips hoe je meer kunt bewegen.
Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Waarom is bewegen gezond voor je?

Een wandeling, hardlopen of conditie training.
Verschillende soorten varianten met hetzelfde doel, namelijk in beweging blijven.

Waarom is bewegen goed voor je psychische en fysieke welzijn?
In dit artikel geven we o.a. hier antwoord op. 

Bewegen hoeft niet altijd te gebeuren door keihard te sporten.
Hieronder lees je ook een aantal simpele methodes om meer te bwegen!

1. Bewegen is gezond voor je fysieke welzijn

Het consistent bewegen heeft meerdere voordelen.
Een van deze voordelen zijn: je gewicht blijft op peil.

Steeds meer mensen hebben last van obesitas.
Obesitas brengt niet alleen kans op diabetes en andere ziektes, maar ook op artrose vooral op lange termijn.

Overgewicht heeft een negatief effect op artrose, omdat het kraakbeen te veel wordt overbelast met extra kilo’s.
Het is dus verstandig om consistent te bewegen, zodat het gewicht op peil blijft.

Ben je benieuwd naar andere manieren om artrose te voorkomen of te bestrijden?
Bekijk dan de website van Bewegen Zonder Pijn voor meer informatie!

Een tweede voordeel is dat je met consistent bewegen je fitter en energieker voelt.
Ben je overdag moe door je vermoeiende baan?

Blijf bewegen!
Met het consistent bewegen slaap je nog eens beter.

Het derde voordeel van consistent bewegen is dat de  bloeddruk omlaag  gaat en de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol verbetert.
Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor het lichaam meer cholesterol kan afvoeren. 

beweging is gezond

2. Bewegen gezond voor je mentale welzijn

Bewegen heeft invloed op je mentale welzijn.
Door voldoende in beweging te blijven, is de kans op stress vermindering groot.

Hierdoor zal je fijner in je vel voelen waardoor je gedurende de dag met een glimlach kan rondlopen. 
Ook heeft consistent bewegen een positief invloed op je slaap.

Doordat je gedurende de dag je lichaam ‘mild belast’ zal je aan het einde van de dag wat vermoeid zijn.
Hierdoor val je beter in slaap, ook omdat je gedurende de dag voldoende brandstof hebt weten te verbranden.

Daarnaast blijft je gewicht op peil.
De meeste mensen zijn steeds onzeker geworden met hun lichaam.

Mede door de opkomst van social media waar iedereen – zowel man als vrouw- een strak of gespierd lichaam heeft.
Als je gewicht op peil blijft, waarbij je eventueel nog kan afvallen – indien je BMI boven de 25 is- dan heeft dit ook weer positief invloed op je psychologie.

Jan

Kortom, zoals de wereld om ons heen continu aan het veranderen is op het gebied van technologie e.d. moeten wij ook continu in beweging blijven om gezond te blijven.
Het is overigens cruciaal om consistent te blijven bewegen.

Dit houdt in dat je dezelfde mate inspanning levert gedurende de periode.
Blijf bewegen!

Redenen om meer te bewegen!

Hieronder lees je 7 redenen om meer te bewegen.
Eerst geven we je de urgentie mee van waarom jij meer zou moeten bewegen.

Na deze 7 redenen neem ik jou mee in wat je kunt doen om meer te bewegen.
Lees snel verder en pas vooral toe waar jij jezelf het beste bij voelt!

1. Je vermindert stress

Bewegen is gezond.
Zeker als je last van stress hebt.

Want, beweeg je; dan focus je je op je ademhaling en de bewegingen die je maakt.
Dat zorgt voor rust in je hoofd.

Tegelijkertijd maakt je lichaam tijdens matig tot intensief bewegen onder andere endorfine aan.
Deze gelukshormonen staan bekend als bestrijders van stresshormonen en zorgen ervoor dat je je lichamelijk veel lekkerder voelt!

2. Je houdt je hart gezond

Ben je in beweging?
Dan heeft dat een gunstig effect op je hart- en bloedvaten.

Want, geregeld bewegen maakt je je hart sterker.
Het gevolg: het pompt efficiënter het bloed door je lichaam.

Dat bloed zorgt vervolgens voor de toevoer van zuurstof naar je spieren en organen.
En des te meer je beweegt?

Des te beter neemt je lichaam zuurstof op.
En daardoor kun je uiteindelijk weer beter functioneren.

Eveneens voorkomt volop in beweging zijn dat je aders dichtslibben, je bloeddruk laag blijft en je verkleint de kans op diabetes en een verhoogd cholesterol. Kortom: bewegen is gezond voor je lijf.

3. Je slaapt beter

Heb je moeite met slapen?
Ga dan meer bewegen.

Niet alleen vat je sneller slaap, maar je slaapt ook beter.
Bijkomend voordeel?

Je bent overdag meer uitgerust en dat komt je concentratie en productiviteit ten goede.
Trouwens; sport niet kort voor je naar bed gaat, want dan ben je te energiek om in slaap te vallen!

4. Bewegen is gezond: je versterkt je botten

Naarmate je ouder wordt, worden je botten brozer.
Dat is een feit.

Wil je die zogenaamde botontkalking tegengaan?
Sport dan regelmatig voor een gezonde botdichtheid.

”Vooral beweegactiviteiten waarbij je botten je gewicht moeten dragen zijn goed.
Denk aan stevig wandelen, hardlopen, steps of fitnessen”.

Jan

Die beweegactiviteiten dragen bij aan een gezonde botmassa.
Een sport als zwemmen is minder geschikt, omdat je dan juist je botten niet belast.

5. Je krijgt meer energie

Ben je moe na een lange werkdag?
Dan denk je er waarschijnlijk niet aan om te gaan sporten.

Jammer!
Want, ga je wel sporten, dan boost je je energiepeil.

Wanneer je beweegt werken je hart en longen om het bloed door je lichaam te laten circuleren en krijg je meer zuurstof binnen.
Gevolg?

Je krijgt hierdoor meer energie.
Probeer het eens.

Ga enkele weken regelmatig meer bewegen en voel het verschil.
Zeker weten dat je tot de ontdekking komt: bewegen is gezond, want je voelt je energieker!

6. Je gewicht behouden of afvallen

Geregeld bewegen is gezond, omdat het je helpt op gewicht te blijven of wat kilootjes te verliezen.
Immers, als je beweegt zwengel je je stofwisseling aan en zorg je voor een optimale werking ervan.

Dat is fijn, want zo verbrand je de calorieën die je dagelijks binnenkrijgt.
Anderzijds draagt sporten bij tot het op peil houden van je spiermassa of het opbouwen ervan.

En dat is goed, want des te meer spieren des te meer energie verbrandt je lijf.
Kortom, volop bewegen draagt bij aan een gezond gewicht of om af te vallen.

Gaat afvallen te langzaam, dan kun je met beweging vaak een behoorlijk verschil maken in het aantal callorieën dat je verbrand.
Starten dus met meer beweging in combinatie met gezonder eten!

7. Je voelt jezelf zelfverzekerder

Meer beweging zorgt ervoor dat jij jezelf beter voelt over jezelf.
Je voelt jezelf fitter, sterker, weerbaarder en daardoor ook zelfverzekerder.

Daarbij zorgt sporten ervoor dat je er ook echt beter uitziet.
Je huid wordt mooier, je raakt meer in shape, en je krijgt meer spiermassa.

Als je jezelf fitter en gezond voelt zul je meer zelfvertrouwen uitstralen.
Dit komt omdat jij jezelf goed voelt over jezelf en over hoe je eruit ziet.

Tips om meer te bewegen!

Hieronder lees je mijn 7 tips om meer te bewegen.
Sommige pas je misschien al toe of passen niet bij jou.

Pik er vooral uit wat je er voor jezelf uit kunt halen om meer te bewegen.
Ik zou het gaaf vinden als jij onderaan dit artikel jouw eigen tips zet om meer te bewegen!

Op die manier hebben we daar ook allemaal weer iets aan.
Hier komen ze:

1. Gebruik vaker de trap

Ga je op bezoek bij je oma in het verzorgingstehuis en moet je naar de 4e verdieping?
Werk je op de 5e verdieping van een kantorenpand?

Gebruik vaker de trap.
Wist je dat je met traplopen ongeveer 10 calorieën per minuut verbrand?

Een mooie, makkelijke en effectieve manier van bewegen!
Je verbrand calorieën, maakt je spieren sterker, brengt je hartslag wat omhoog, stimuleert een goede bloedcirculatie.

Deze tip is behoorlijk voordehand liggend en toch zie ik nog zoveel (ogenschijnlijk gezonde) mensen de lift of roltrap nemen.
Gebruik vaker de trap voor meer gezonde beweging!

2. Neem vaker de fiets

Je kunt meer dingen doen op de fiets dan je denkt.
En wist je dat fietsen een hele gezonde manier van beweging is?

Je traint je spieren en verbrand, ook met een rustig fietstempo, als snel 250 calorieën per uur!
Daarbij maak je je hoofd lekker leeg, onthaast je jezelf en kun je genieten van de omgeving.

Nederlanders fietsen gemiddeld veel.
Een oorzaak zou kunnen zijn omdat we in een klein land wonen waar veel dingen op fietsafstand zijn.

Daarbij hebben we geen last van heuvels en bergen.
Benut jij deze voordelen al voldoende?

Fietsen met de kinderen, met een flinke fietsmand naar de supermarkt of op de fiets naar het werk zijn makkelijk te integreren in je leven.
Maak het jezelf leuk door een mooie fiets voor jezelf te kopen!

3. Ga op een andere verdieping naar het toilet of het kopieërapparaat

Wellicht kom jij vaak in een gebouw met meerdere verdiepingen.
Voor je werk, op visite of omdat je er woont!

Wen jezelf eens aan dat je op de andere verdieping naar het toilet gaat.
Heb jij boven en benden een toilet in jouw huis?

Ga boven als je beneden bent en andersom.
Als je op een werkplek werkt met meerdere verdiepingen kun je dit ook toepassen voor het kopiëren en koffie halen!

4. Parkeer een stukje verder

Waarschijnlijk ga je regelmatig met de auto weg.
Vertrek eens wat eerder en parkeer eens wat verder weg.

Je kunt dan mooi een stuk wandelen naar je afspraak of waar je dan ook heen gaat.
Op die manier ben je mooi op tijd en kom je met een ontspannen gevoel aan.

Daarbij geeft het je de kans om de omgeving vast wat te verkennen en scheelt het je, als je het sim doet, weer wat brandstof 😉
Soms moet je ook kunnen genieten van de hele kleine voordelen!

Meer bewegen is gezond

5. Eet je lunch wandelend

Lunchen doen we vaak in de kantine, of nog slechter; achter ons bureau.
Wist je dat lunchen de ideale mogelijkheid is om lekker wat te bewegen?

Misschien werk je (veel) binnen.
Dis is je kans om in jouw eigen vrije uurtje aan je dagelijkse beweging te komen!

Wandelend lunchen kan heel ontspannen zijn in je eentje of heel gezellig als je samen met collega’s op pad gaat.
Op die manier ga je effectief en gezond om met jouw lunchpauze!

6. Lees de krant op een hometrainer

Heb jij een hoekje in het huis leeg staan?
Wellicht op zolder?

Lees daar de krant eens op de hometrainer.
Of luister naar fijne, rustgevende muziek of een inspirerende podcast.

Op die manier verenig je het nuttige met het aangename.
Voor mij werkt dit heel erg goed om regelmatig ontspannen te bewegen!

7. Schaf een ‘sta bureau’ aan

Staan is niet perse een beweging.
Maar omdat het veel beter voor je lichaam is dan zitten, hoort dit advies hier thuis vind ik!

Wist jij dat je met staan ongeveer 30% meer calorieën verbrand dan met zitten?
Je hartslag gaat als je staat ongeveer 10 slagen sneller per minuut dan als je zit.

Daarbij gebruik je met staan veel meer spieren dan als je zit.
Denk aan de core, romp, been en bilspieren.

Omdat staan ook nog eens beter is voor je houding en rug is het verstandig om vaker te gaan staan dan dat je zit.
Schaf een ‘sta bureau’ aan als je veel achter een bureau zit bijvoorbeeld!

Ik heb dit zelf ook gedaan en ik moet zeggen dat mijn houding er door is verbeterd en dat ik minder last heb van mijn onderrug.
Ga eens voor jezelf na wat jij kunt doen om minder te zitten en meer te staan!

8. Vergader wandelend

Een gesprek voeren of vergaderen doen we zittend.
Zo zijn we dat nu eenmaal gewend.

Maar waarom eigenlijk?
Het jij een ontwikkelgesprek of een vergadering?

Doe dat eens wandelend.
Wandelen inspireert en de frisse wind in je gezicht zal het gesprek goed doen.

Notities maken kun je ook lopend of op je mobiele telefoon.
Dat hoeft dus geen belemmering te zijn!

9. Sluit jezelf aan bij een vereniging

Als je meer wilt bewegen kunnen mensen in jouw omgeving je hier behoorlijk in stimuleren.
Sluit je bijvoorbeeld aan bij een vereniging van mensen die iets doen waarbij beweging centraal staat.

Dit hoeft niet altijd een sportschool of atletiekvereniging te zijn (al zijn dat ook hele goede opties natuurlijk).
Maar denk bijvoorbeeld aan een:

  • Wandelclub
  • Dansschool
  • Yogaclub
  • Bootcampvereniging
  • Et cetera

Dit is ook nog eens goed voor je lokale en sociale contacten.
Bewegen moet je leuk maken om het vol te houden en het te integreren in je dagelijkse patronen!

Schaf De Afslank Receptenbijbel Aan!

  • Verbrand Overtollig Buikvet
  • Geen Hongerlijden Of Jojo-effect
  • Simpel Te Bereiden Recepten

”Heb​​ ​d​​e​ Afslank Receptenbijbel cadeau gekregen. Slank blijven & lekkere recepten eten tegelijkertijd, top!” – Nicolette Van Dam

Naar De Kortingspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *