Aardbeien jam maken op een gezonde manier? Lees hier hoe!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Tijdens het afvallen is het soms best lastig om alleen de dingen te eten die gezond zijn.
Neem hierbij het broodbeleg.

Wanneer we in de supermarkt gaan kijken zien we dat er bijna keuze stress ontstaat door de grote hoeveelheid aan mogelijkheden die er tegenwoordig zijn.
In veel van deze producten zitten veel e-nummers en suiker.

Dit is bij jam hetzelfde geval voedsel fabrikanten gebruiken e-nummers vaak om de producten langer houdbaar te houden.
Om toch relatief gezonde jam te hebben, kan je deze het beste zelf maken.

In dit artikel lichten we toe hoe jij zelf de jam kunt maken en hoe je de meest gezonde variant maakt!
Lees snel verder.

Inhoudsopgave

Waaruit bestaat aardbeien jam?

Jam is een zoet broodbeleg wat gemaakt wordt van vruchten in combinatie met suiker.
Om de naam jam te mogen krijgen moet de inhoud voor 40 – 45% aan suiker bevatten.

aardbeien jam maken

Misschien ken jij jam alleen als zoet broodbeleg.
Maar wist jij dat jam ook gebruikt kan worden voor taart, toetjes en koekjes.

Of gewoon even lekker naast het lekkere borrelhapje.
Maar dat is nog niet alles!

Jam kan gemaakt worden van alle soorten vruchten en fruit wat gecombineerd kan worden met verscheidene specerijen en kruiden.
Hierdoor is er altijd wel een jam die jij zelf lekker vindt.

Aangezien het weer lekker weer wordt, zijn ook de aardbeien weer enorm in trek.
Aardbeien zijn enorm lekker om op brood te eten.

Alleen als je net als mij liever jam op brood eet, dan kan je deze ook zelf maken.
Hieronder vindt je de benodigdheden en de handelingen die benodigd zijn voor het maken van aardbeien jam die gezond is.

De benodigdheden om gezonde aardbeien jam te maken

Voor een potje aardbeien jam van ongeveer 500 gram, zijn 500 gram aan aardbeien benodigd in combinatie met 350 gram aan suiker.
Om de jam te bereiden is een grote lage pan benodigd.

Tevens mag de temperatuur van de pan niet te hoog worden.
Om dit goed in de gaten te kunnen houden is een keuken thermometer nodig.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan je de jam met verschillende specerijen en vruchten combineren.
Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan rabarber of Limoen.

Door de eindeloze keuze mogelijkheden waaruit je kunt kiezen zit er altijd wel een vrucht bij die je lekker vindt!

Hoe maak je gezonde aardbeien jam?

Aardbeien bestaan voor een heel groot gedeelte uit water waardoor ze niet zomaar gebruikt kunnen worden om er jam van te maken.
Waar je normaal vruchten moet pureren om daar vervolgens suiker bij te voegen en te laten koken om de gewenste dikte te bereiken gaat dit bij aardbeien jam net iets anders.

Om de aardbeien te kunnen binden is het namelijk belangrijk om de aardbeien met de suiker een nachtje buiten de koelkast te laten staan.
Vervolgens is het zaak deze te koken tot de gewenste dikte.

Let  op!
Aardbeien jam kan erg snel overkoken waardoor de gelei ontbindt en de jam alleen nog maar gebruikt kan worden als saus.
Natuurlijk kan dit ook erg lekker zijn in de yoghurt of over een toetje!

aardbeien jam maken gezond

Is aardbeien jam gezond?

Jam behoort bij het zoete broodbeleg en dat is nog niet eens zo raar.
Jam bestaat namelijk voor minimaal 50% uit suiker.

Om deze reden is het dan ook verstandig om niet iedere boterham met jam te besmeren.
Ondanks de grote hoeveelheid suiker zitten er doordat jam gemaakt wordt van vruchten ook gezonde voedingsstoffen zoals vitamines, vezels en mineralen in.

Om deze reden is aardbeien jam gezond zoet broodbeleg als we er niet teveel van eten.

Aardbeien jam gezond als zoet broodbeleg

Wanneer we een boterham beleggen met een portie jam dan bevat zo’n boterham ongeveer 7 a 8 gram suiker wat nog niet direct veel is ten opzichte van ander zoet broodbeleg.
Aardbeien bevatten onder andere de volgende  vitamines en mineralen in.

Hierbij kun je denken aan:

  • Vitamine C
  • Foliumzuur
  • Kalium

Aardbeien jam is gezond wanneer hiervoor zelf gekweekte aardbeien gebruikt worden.
Bij de aardbeien die in de supermarkt te koop zijn worden vaak pesticiden gebruikt om de ongedierte te bestrijden.

Hierdoor krijg je tijdens het eten van aardbeien uit de supermarkt ook giftige stoffen binnen waardoor deze variant niet goed is voor de gezondheid. Helaas geldt ditzelfde ook voor de biologische aardbeien.

Het verschil is alleen dat de grond bij de biologische aardbeien eerst wordt bespoten zodat er geen ongedierte meer langs komen.
Gelukkig is het kweken van aardbeien heel eenvoudig wat je dan ook terug kunt lezen in het artikel over de aardbeien.

Kortom onder zoet broodbeleg is aardbeien jam gezond.
Hierbij geldt wel dat we er niet teveel van moeten eten en dat we deze het beste zelf kunnen maken zodat we er zeker van zijn dat er geen giftige stoffen in zitten.

Benieuwd naar andere lekkere en gezonde recepten?!

Ik kan mij voorstellen dat het in het begin enorm lastig is om nieuwe gewoontes aan te leren.
Maar gelukkig heb ik dan goed nieuws voor je.

Het kopen van een kookboek kan jouw hier namelijk enorm goed mee helpen.
Toen ik zelf ben begonnen met de Fitcooking Gids is het mij opgevallen hoe lekker gezond eten kan zijn.

Vaak wordt er gesuggereerd dat wanneer je gezonder wilt eten, dat het eten dan een stuk minder lekker is.
Maar niets is minder waar.

Verder is gezond eten ook een kwestie van voldoende inspiratie beschikbaar hebben.
Daar helpt dit receptenboek enorm bij!

Naast een receptenboek krijg je ook tips en tricks die je helpen bij het maken van een goed boodschappen lijstje.
Zo weet jij zeker dat je goed voorbereid bent wanneer je een gezond recept wilt maken!

Krijg hier gezonde inspiratie om af te vallen!

  • Meer dan 100 wetenschappelijk onderbouwde recepten
  • Gegarandeerd resultaat
  • Duizenden profiteerden vóór jou
Direct Toegang

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *